Strava

7 pádných důvodů, proč nás cukr zabíjí

Autor: |

Přestože o škodlivosti bílého cukru byly napsány desítky, ne-li stovky článků, roční spotřeba tohoto “bílého zabijáka” v Česku ještě stále přesahuje 40kg na dospělého jedince.

Jestliže ani vy nedokážete své chutě na sladké ovládat, možná váš názor změní následující článek, ve kterém si představíme 7 důležitých důvodů, proč nás cukr zabíjí.

1. Zhoršuje paměť i soustředění

Nedávná vědecká studie provedená na krysách prokázala, že zvýšený příjem fruktózy poničuje mozkové synapse, které zajišťují komunikaci mezi mozkovými buňkami. U krys se dále vyvinula inzulínová rezistence, v důsledku čehož se zhoršily jejich kognitivní funkce.

V extrémních případech může nadměrná konzumace cukru dokonce rozvíjet neurodegenerativní onemocnění jako je například Alzheimerova choroba.

2. Způsobuje deprese

Ruku v ruce s konzumací rychlých cukrů jde i kolísání hladiny glykémie v těle. Ze všeho nejdříve začne tělo produkovat hormony, které ovlivňují naši náladu - serotonin, dopamin, GABA a další. To ale netrvá příliš dlouho.

Hladina krevního cukru začne velmi rychle klesat a právě to může podle nejrůznějších poznatků způsobovat úzkostné stavy, náladovost a v krajních případech i depresi.

Cukr způsobuje deprese

3. Poškozuje zuby

Jak prokázaly mnohé vědecké studie, cukr může výrazně poškodit také naši zubní sklovinu. Ta je ohrožována především dvěma druhy bakterií - Streptococcus mutans a Streptococcus sorbrinus, přičemž oba se živí primárně cukrem a vytváří tak zubní plak.

Pokud si důkladně nevyčistíte zuby, plak bude přeměněn na kyselinu, čímž se změní hladina pH v ústech. Ze standartních 7,0 může pH klesnout až na 5,0 a minerály v zubní sklovině se začnou rozpouštět. Nejprve se začnou objevovat malé eroze, ale postupem času začne vznikat i zubní kaz.

TIP: 15 zdravých alternativ, které cukr dokonale nahradí

4. Podporuje vznik osteoporózy

Popsat proces, jakým jednoduché cukry mohou způsobit řídnutí kostí je velice složitý, proto se ho pokusím načrtnout opravdu stručně.

Po tom, co začne hladina glykémie v těle klesat (jak jsme si uvedli výše), následuje krátká pauza, než tělo začne vylučovat stresové hormony adrenalin a kortisol. A právě této krátké pauzy využívá hormon zvaný parathormon, který má jednoduchý účinek - posílá příkaz do kostní hmoty, aby začala uložený vápník posílat zpět do krevního oběhu, čímž dává za vznik osteoporóze.

Cukr podporuje vznik osteoporózy

5. Je pro tělo toxický

S rostoucí konzumací cukru roste i počet vědeckých studií, které se jím důkladně zabývají.

A čím dál tím více z nich potvrzuje, že nadměrná konzumace cukru může na tělo působit velmi toxicky a způsobovat množství poruch, jako jsou například:

  • Poškození lipidů, které urychluje proces stárnutí
  • Inzulínová rezistence
  • Narušení struktury DNA
  • Snížení hladiny HDL (dobrého cholesterolu)
  • Způsobuje překyselení trávicího traktu

6. Způsobuje akné

Nadměrná konzumace cukru zvyšuje produkci inzulínu, který má za následek vyšší produkci kožního mazu. Důsledkem toho pak vzniká akné.

Zároveň bylo prokázáno, že cukr může za mnohé zánětlivé procesy v těle, což s tvorbou akné opět úzce souvisí. Pokud tedy máte kožní problémy, rozhodně doporučujeme omezit příjem cukru.

Nadměrná konzumace cukru způsobuje akné

7. Může stát za vznikem rakoviny

Studie provedená v roce 2014 skutečně potvrdila, že zvýšená konzumace cukru může způsobovat onkogenezi, tedy vznik rakoviny. Příčinou není samotný cukr, ale spíše jeho metabolismus v těle, konkrétně zvýšení glykolytické aktivity. Metabolizovaný cukr se aktivuje na povrchu buněčné membrány a právě jeho nadměrná exprese může stát za vznikem rakoviny.

Jak vidíte, negativ cukru existuje opravdu mnoho. Ale abychom nekázali vodu a sami nepili víno, občasné konzumaci cukru se nevyhne nikdo z nás. Výše zmíněné problémy nastávají až při nadměrné konzumaci, proto na závěr článku nedoporučujeme cukr z jídelníčku úplně vyřadit, ale pouze jeho spotřebu značně omezit.

Ve spoustě případů navíc můžete sáhnout po zdravých alternativách jako je například třtinová melasa. Některé z našich alternativ sice cukr také obsahují, ale spolu s ním mají i množství vitamínu, minerálů a stopových prvků.

Doufáme, že vám náš dnešní pomohl a pokud na nás máte jakékoliv otázky týkající se cukru a jeho škodlivosti, neváhejte se zeptat v komentářích. Rádi vám odpovíme.

KAM DÁL: 23 nejlepších knih o hubnutí, posilování a zdravé výživě

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.