Ostatní

Klíč k lepší imunitě: Máme pro vás 7 ověřených tipů

Autor: Sebastián Okruhlica |

Léto po roce opět pomalu ale jistě ustupuje a o slovo se hlásí roční období plné rýmiček, kašílků a dalších potenciálně smrtelných nemocí. Teploty začínají pomalu klesat a místo vychlazených drinků přichází čas na čaj a kávu v termosce. Kdo na podzim nezažije alespoň pár dní s ucpaným nosem nebo bolestí v krku, jako by nebyl. Tohle ale nemusí být nutně pravda. Naše tělo se dokáže velice účinně podobným změnám přizpůsobit, ale musíme mu s tím trochu pomoct. Na posilování imunity existuje nepřeberné množství „osvědčených” rad, které najdete na internetu, ale dost možná vám je říkala i vaše babička. Pojďme ale radši na chvíli zapomenout na babské rady a podívejme se na to, co říkají vědecké studie. 

 

 

1. Základem všeho je strava 

Zdravý jídelníček dokáže zázraky. Ať jde o hubnutí, nabírání svalů, posilování imunity a v podstatě cokoliv jiného, vždy je potřeba pamatovat na stravu. Rčení „jste to, co jíte” neexistuje jen tak pro nic za nic. Přesně proto nás rodiče už od dětství nutili jíst ovoce a zeleninu. Vitamíny, minerály, vláknina, bílkoviny, zdravé tuky a mnoho dalšího je pro lidský organismus nepostradatelným palivem, které potřebuje pro budování silné imunity. To se projevuje především na podzim, kdy jsou nároky na náš imunitní systém mnohem větší než kdykoliv jindy. Jaké potraviny by tedy neměly chybět v jídelníčku člověka, který chce svoji imunitu podpořit? 

Opomíjet bychom neměli především zdroje vitamínu C, který je asi nejznámějším bojovníkem proti klasickým nachlazením. Ten se ve velkém nachází například v brokolici nebo v jahodách. Pokud se chceš dozvědět víc, mrkni na náš seznam nejlepších zdrojů vitamínu C. Přínosné jsou mimo jiné vitamíny B6 (maso, vnitřnosti, sója), B12 (mléčné produkty, vejce, mořské plody), vitamín D (slunce, mořské ryby, vejce) nebo také antioxidanty

TIP
Pokud ti dělá přijímání všech potřebných vitamínů problém, není potřeba házet vidle do žita. Na našem webu najdeš širokou nabídku vitamínových doplňků stravy, díky kterým už si s vitamíny nebudeš muset lámat hlavu. 

2. Nezapomínej na pohyb

Pravidelné cvičení prokazatelně podporuje imunitní systém. Sportovci mají proto pochopitelně zpravidla mnohem silnější imunitu než lidé, kteří mají pohybu naopak málo. Čím to je způsobeno? Sport je skvělý způsob, jak své tělo posílit. Při cvičení se všechny svaly a orgány pořádně prokrví, což umožní bílým krvinkám dostat se snáz do všech zákoutí organismu. Pravidelné cvičení má kromě toho pozitivní vliv také na zdraví psychické (o vlivu stresu na imunitu za chvíli). Člověk nemusí být nutně profesionální atlet, aby díky sportu posílil svou imunitu. Bohatě stačí si jít na chvíli zaběhat nebo zacvičit do posilovny. Počítá se například i půlhodinová procházka. Najdi si každý den chvilku na pohyb a uvidíš, že se to projeví i na tvé imunitě. 

Půl hodina sportu denně tě může ochránit před několika dny strávenými v posteli.

 

3. Obleč si o jednu vrstvu méně

Jakmile se začne ochlazovat, máme automaticky tendenci se zabalit do co největšího množství oblečení. To ale není zrovna nejlepší řešení. I když je jasné, že v patnácti stupních si většina lidí netroufne vyjít jen v krátkém tričku, nic se nesmí přehánět. Otužování (alespoň jeho mírnou formu) by měl zvážit každý, kdo má problémy se slabým imunitním systémem. Nemusíš hned skákat do zamrzlého rybníka ani se koupat v kádi s ledem. Bohatě stačí, když se oblečeš o trochu méně než obvykle. Ze začátku ti možná bude trochu zima, ale po čase si zvykneš a tvůj imunitní systém se přizpůsobí. Skvělým způsobem, jak imunitu ještě více podpořit, je postupné snižování teploty vody ve sprše. To se sice může na první pohled zdát jako naprostá šílenost, ale jakmile si na tenhle mírný diskomfort zvykneš, nebudeš litovat. 

4. Nezanedbávej pitný režim

Voda je pro správné fungování našeho těla klíčovým faktorem. Proto se nevyplácí na ni zapomínat a nedodržovat pitný režim. Z hlediska podpory imunitního systému je dostatečná hydratace důležitá především kvůli množství mízy v našem těle. Ta je významnou součástí imunitního systému a účinně se podílí na boji proti infekčním onemocněním. Na první pohled se to sice nezdá, ale i když je tělo v klidovém režimu, spotřebovává velké množství vody. Proto je potřeba ji pravidelně doplňovat. Průměrný člověk by měl vypít asi 2,5-3 litry vody denně, samozřejmě v závislosti na hmotnosti a aktivitě. 

5. Dobře se na to vyspi

Neexistuje snad nikdo, kdo by se rád pořádně nevyspal. Spánek je úžasný proces, který má na lidské tělo nespočet pozitivních efektů. Jedním z nich je vyplavování protizánětlivých buněk, aby mohly bojovat s potenciální infekcí. Problém je v tom, že většina lidí spánek do velké míry zanedbává. Kolik procent lidí asi může říct, že pravidelně spí 8 hodin? V dnešní době je dlouhý spánek považován spíše za lenost. Tenhle přístup ale rozhodně není správný, protože nedostatek spánku může být příčinou mnoha zdravotních komplikací. Aby byl tvůj spánek co nejlepší, přečti si našich 21 ověřených tipů jak ho zlepšit

Dalšími benefity spánku jsou lepší mozková aktivita, lepší nálada, zlepšená paměť a lepší fungování  metabolismu.

 

6. Buď v klidu

Vyhnout se stresu je dneska v podstatě nadlidský úkol. Někdy se může zdát, že ať děláme sebevíc, stres si vždycky najde způsob, jak nás dostihnout. Důležité však je nenechat se jím úplně ovládat. Náš organismus na stres reaguje špatně a to se velice negativně promítá i na odezvě imunitního systému. Psychické a fyzické zdraví jsou totiž provázané víc, než se může zdát. Proto je dobré najít si každý den chvilku na sebe, během které se můžeš uvolnit a vyčistit si hlavu. K tomu může sloužit například již zmíněné cvičení, procházky nebo úplně cokoliv, co ti pomáhá se odreagovat. Jakmile se dostaneš do psychické pohody, bude tvůj imunitní systém mnohem lépe zvládat okolní vlivy. 

7. Žij zdravě a nemoci se ti vyhnou obloukem

Všechny předchozí body měly něco společného. Kromě toho, že směřovaly k posílení imunitního systému, podporovaly také všeobecné zdraví. To je zcela logické, protože imunitní systém může fungovat jenom v případě, že funguje celé tělo. Zdravá strava, pohyb, dostatek spánku, minimum stresu, dostatečný pitný režim. To všechno mají zdraví lidé společné a také proto mají silný imunitní systém. Místo snahy o co nejsilnější imunitu bychom se proto měli snažit jednoduše o zdraví. 

Pochopení skutečnosti, že všechny procesy v těle jsou provázané, je naprosto zásadní pro dosažení opravdového zdraví a tím pádem i silného imunitního systému. Všechno spolu úzce souvisí, a proto je potřeba přistupovat ke každému aspektu zodpovědně. Můžeš vzorově jíst a mít sebelepší maximálku na bench, ale jakmile flákáš spánek, žiješ v neustálém stresu a na cestu do práce si pro jistotu oblečeš jednu vrstvu navíc, tvoje imunita za moc stát nebude. Naopak pokud žiješ zdravě a všechny výše zmíněné body máš s přehledem zvládnuté, s imunitou si lámat hlavu vůbec nemusíš. 

 

To je na téma posilování imunity vše, ale pokud máš otázku, kterou bys nám chtěl položit, určitě se zeptej v komentářích. 

 

Podobné články

Diskuze (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.