Suplementy

S čím míchat kreatin pro maximální efekt?

Autor: |

Kreatin je jedním z nejúčinnějších doplňků na trhu, ale kolem jeho užívání stále panuje velké množství otazníků. I po tom, co jsme zveřejnili náš test nejlepších kreatinů, nás stále zásobujete dotazy týkající se užívání tohoto téměř zázračného suplementu.

Pojďme se v dnešním článku tedy podívat na dotaz ze všech nejčastější - s čím míchat kreatin pro maximální efekt?

Čím zapíjet kreatin?

Pokud se rozhodnete užívat kreatin, je vhodné se zaměřit i na to, čím ho budete zapíjet. Poměrně ikonické jsou fotky nejrůznějších powerlifterů, kteří zapíjí každou dávku kreatinu téměř litrem ovocného džusu. Je to dobře, nebo ne?

Pojďme se podívat na jednotlivé tekutiny, které je možné použít.

S vodou

Asi nejklasičtější a nejpoužívanější tekutinou je voda. Málokdo už ale ví, že pokud budete užívat vlažnou vodu, dosáhnete lepší vstřebatelnosti. Touto problematikou se většinou žádné česky psané články nezabývají, proto je potřeba čerpat ze zahraničních webů.

Chuť kreatinu s vlažnou vodou není příliš dobrá, ale účinnost maximální. Z vlastní zkušenosti bych vlažnou vodu opravdu doporučil, protože po finanční stránce vyjde samozřejmě nejlevněji a účinek není v žádném případě špatný.

S džusem

Užívání kreatinu s džusem doporučoval mimo jiné i Jirka Tkadlčík, jeden z nejlepších českých silových sportovců. Problém je ovšem v tom, že ovocné džusy jsou z největší části tvořené fruktózou, která sekreci inzulínu neovlivňuje tím způsobem, co glukóza.

Další nevýhodou je, že do svého těla dostanete poměrně vysoké množství kalorií a cena 100% ovocných džusů také není nejlevnější.

Zapíjení kreatinu džusem

S glukózou

Užívání kreatinu s glukózou je obecně vzato velmi doporučované. Dostanete do sebe jednoduché cukry, které zvýší hladinu glykogenu v těle, čímž podpoří i sekreci inzulínu. Inzulín se následně postará o to, aby se kreatin správně transportoval do svalových buněk. I když je tato kombinace účinná, z dlouhodobého hlediska to zase taková výhra není.

Jednak jsou vysoké dávky jednoduchých sacharidů před tréninkem nežádoucí, jednak také mohou způsobovat množství civilizačních chorob.

S mlékem

Přestože užívání kreatinu s mlékem se může na první pohled zdát opravdu zvláštní, doporučoval ho mimo jiné i Tomáš Lukáč v jednom z rozhovorů pro Ronnie.cz. Ten odůvodňuje tuto kombinaci tím, že kreatin je v žaludku znehodnocován kyselinou chlorovodíkovou, kterou mléko neutralizuje a tudíž by výsledná využitelnost měla být mnohem lepší.

Na druhou stranu mléko obsahuje laktózu, která je sama o sobě velmi špatně stravitelná.

Zapíjení kreatinu mlékem

Je možné kombinovat kreatin s dalšími suplementy?

O tom, s čím vším je možné kreatin kombinovat, už byly sepsány desítky článků, avšak pro komplexnost tohoto článku to musíme zmínit i zde. Pojďme si tedy představit jednotlivé kombinace s ostatními suplementy.

S proteinem

Kombinovat kreatin s proteinem by se mohlo na první pohled zdát jako ideální potréninkový koktejl. Bohužel tato kombinace není úplně ideální. Aby se bílkoviny mohly trávit, je zapotřebí kyselé prostředí, které tělo vytvoří aktivací pepsinu. Hladina pH se dostane zhruba na 2 a v tomto případě už by docházelo ke značné degradaci kreatin monohydrátu.

Pokud se chcete o kreatinu dozvědět spoustu hodnotných a zajímavých informací, rozhodně doporučujeme zhlédnou následující krátké a poučné video:

S BCAA

Kombinace kreatinu a BCAA je tou nejlepší možnou kombinací bezprostředně po tréninku, kdy kreatin vniká do svalových buněk a zároveň zlepšuje absorpci BCAA do svalové tkáně. 

NÁŠ TIP
Kreatin s BCAA můžete užívat bezprostředně po tréninku, protein doporučujeme použít až 15-30 minut po výkonu.

S gainerem

Přestože jak kreatin, tak i gainer jsou ryze objemové suplementy, užívat je dohromady se nevyplatí.

Jednak kvůli tomu, že bílkovinová složka degraduje trávení a vstřebávání kreatinu, jednak také kvůli tomu, že kreatin bývá v každém kvalitním gaineru obsažen. Velmi často se však jedná o jinou formu - například o krealkalyn, který žaludeční kyseliny neponičí.

S glutaminem

Glutamin je dalším velice účinným doplňkem, který dokáže podpořit fungování imunitního systému, zvýšit produkci anabolických hormonů i zlepšit kvalitu spánku. Jak jsme již zmínili v našem článku o glutaminu, kombinace s kreatinem funguje synergicky, a tudíž jedna zvyšuje účinnost látky druhé.

Tyto dva suplementy je vhodné užívat zhruba 30 minut před tréninkem nebo 15 minut po tréninku.

NÁŠ TIP
Kombinaci kreatinu s glutaminem je vhodné užívat zhruba 30 minut před tréninkem nebo 15 minut po tréninku.

Závěrem jen stojí za to zmínit, že v užívání kreatinu nemusíte hledat žádné složitosti. Já osobně neberu žádné BCAA, a proto kreatin před i po tréninku rozpustím ve vlažné vodě a s účinkem jsem maximálně spokojený.

Pokud na nás máte jakékoliv dotazy týkající se kreatinu, neváhejte se zeptat v komentářích.

Další zajímavé články o kreatinu:

Podobné články

Komentáře (3)

Michal
Červen 15, 2018

Super, jasné a přehledné...

Souhlasím(+7)
Nesouhlasím(0)
Michal Hejný
Červenec 8, 2018

Kdybych používal domácí džus například z jahod nebo jablek byla by v tom dobrá rozpustnost a celkově je to kvalitní? Aktuálně to rozpouštím stále ve vodě ale po dnešku minimálně vlažné.

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(0)
Miroslav Dvořák
Červenec 8, 2018

Ahoj Michale,

Jak jsme zmínili v článku, džus obsahuje fruktózu a ta hladinu inzulínu bohužel neovlivňuje tak stejně jako glukóza. Na druhou stranu, ovocný džus s kreatinem ve svých videích doporučoval i Jirka Tkadlčík, tudíž to něco do sebe pořád mít může. Praxe a teorie se holt čas od času rozchází.

Můj osobní názor je asi takový, že domácí džusy jsou skvělá volba, nemají barviva, éčka ani jiné kontroverzní látky, takže super :)

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(0)