Strava

Mléčné výrobky - Ano či ne?

Autor: |

Mléčné výrobky...  Ano či ne?

Tuto otázku se dnes budeme snažit vyřešit. 

Mléko jako takové je potravina obsahující všechny tři makro živiny a to bílkoviny, sacharidy i tuky. Obsahuje také vysoký podíl mikronutrientů jako je třeba vápník nebo vitamín D. Ovšem konzumace mléka není příliš vhodná, u někoho způsobuje zahlenění, někteří lidé mají problém s trávením, díky obsahu laktózy (mléčného cukru). Proto je dobré místo mléka volit mléčné výrobky a to především ty zakysané.

Zakysané mléčné výrobky

Zakysané mléčné výrobky (jogurty, kefíry, acidofilní mléka, podmáslí apod.)  by měli být bezesporu zařazovány do našich jídelníčků.

Obsahují totiž navíc oproti mléku probiotické kultury, další mikronutrienty a obsahují menší podíl laktózy. Úbytek laktózy je způsoben prací hodných bakterií, které „pojídají“ laktózu a do mléka uvolňují jiné pro tělo přínosné látky, ty pomáhají udržet zažívání v nejlepší kondici, což je pro nás sportovce určitě důležitý faktor.

Vyzdvihl bych právě kefír, který se dá považovat za ten nejlepší mléčný výrobek. A to především díky jeho domácí výrobě z pravé Tibetské houby.

Výroba kefíru doma

Nelekejte se není to nic složitého.

Stačí si sehnat Tibetskou houbu, poptejte se po známých, určitě někdo z nich si doma kefír dělá. Postup:

  • Tibetskou houbu dáme do skleněné nádoby zalijeme mlékem (upřednostníme plnotučné, nejlépe z farmy), nádobu překryjeme látkou či ubrouskem a zajistíme gumičkou.
  • V pokojové teplotě necháme takto připravený kefír 24 hodin.
  • Nápoj ve sklenici občas promícháme dřevěnou metličkou, aby se k houbě dostalo více mléka.
  • Hotový kefír důkladně promícháme a poté přecedíme přes plastové sítko a uchováváme jej v lednici.
  • Houbu vrátíme do nádoby, zalijeme mlékem a proces opakujeme, případně můžeme houbu uchovávat v lednici.
  • Při práci s Tibetskou houbou nepoužíváme nic z kovu! Kefír můžeme konzumovat jako svačinu s ovocem.

TIP: Jaký je optimální příjem bílkovin?

A ptáte se na tvaroh?

Zde se setkáváme s názory jako: „dávám vaničku tvarohu na noc, abych udržel celou noc anabolismus a nepálil svaly“. Druhá strana tvrdí: „tvaroh ne, špatně a dlouho se tráví, přes noc si má tělo odpočinout“

Zde je volba čistě na Vás, nedá se říct, kterou stranou se řídit. My jsme názoru tvaroh ne, na noc upřednostníme lehce stravitelnou bílkovinu jako je rybí maso se zeleninou, chcete-li protein – micelární kasein, který je zajisté lepší variantou než tvaroh.

Nejprodávanější micelární kaseiny:

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.