Suplementy

Omega 9: K čemu jsou? Musíme je doplňovat?

Autor: Mirek Křivánek
Publikováno , Naposledy upraveno

Všichni už jste jistě slyšeli o omega 3 mastných kyselinách, ale znáte také omega 9? V tomto článku se podíváme co to omega 9 mastné kyseliny jsou, k čemu slouží, zde je má smysl doplňovat, či nikoli a na nejlepší potravinové zdroje.

Co to jsou omega 9?

Mastné kyseliny typu omega 9 jsou mononenasycené, tzn. že v uhlíkovém řetězci mají pouze jednu dvojnou vazbu, která je na devátém uhlíku od omega konce řetězce. Mezi zástupce takovýchto látek patří například kyselina olejová, jakožto nejzastoupenější kyselina tohoto typu v potravě. Oproti omega 3 mastným kyselinám nejsou esenciální, což znamená, že lidské tělo je schopné si je samo syntetizovat.

Jedním z mnoha zdrojů omega 9 je i olivový olej.
Jedním z mnoha zdrojů omega 9 je i olivový olej.

Mají omega 9 zdravotní benefity?

Benefitů omega 9 mastných kyselin je hned několik. V první řadě můžeme zmínit, že existují studie připisující omega 9 pozitivní vliv na kardiovaskulární systém, což zmiňují i odborné články. Stejně tak podle některých zdrojů myši krmené mononenasycenými tuky vykazovaly lepší inzulínovou senzitivitu než při konzumaci jiných tuků. Poslední zkoumaný benefit, na který se podíváme, je účinek na paměť. Ukazuje se, že omega 9 mastné kyseliny (konkrétně kyselina eruková) by mohly mít pozitivní vliv na vývoj Alzheimerovy choroby.

Je potřeba je doplňovat?

Jak bylo zmíněno výše, omega 9 mastné kyseliny nejsou esenciální (tělo si je dokáže syntetizovat samo) a jsou poměrně hojně zastoupeny v potravě. Důležitější pak je příjem omega 3, o jejichž zdrojích jsme psali samostatný článek. Spíše než na suplementaci doplňků obsahující omega 9 mastné kyseliny je tedy dobré se zaměřit na to, aby váš jídelníček obsahoval vyvážený poměr všech mastných kyselin. Pokud už se rozhodnete suplementovat omega mastné kyseliny, rozhodně doporučujeme navštívit náš žebříček omega 3 mastných kyselin, kde pro vás srovnáváme jednotlivé produkty.

Na závěr zbývá jen říci, abyste neopomíjeli zařazovat potraviny obsahující omega 9 do vašeho jídelníčku a nezapomínali na kompenzaci poměru omega 3:6:9 suplementací právě omega 3. Pokud máte nějaké oblíbené potraviny, které používáte na doplňování omega 9, neváhejte a podělte se s námi a ostatními čtenáři o vaše tipy.

 

Podobné články

Diskuze (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.