Strava

Coca Cola Zero & Light, Pepsi, Kofola - Vadí při hubnutí v dietě a jsou škodlivé?

Autor: |

Velmi často jste se na nás obraceli s dotazem, co si myslíme o limonádách bez cukru, ať už se jedná o Coca Colu Zero & Light, Kofolu bez cukru nebo jakýkoliv jiný nápoj.

Jsou opravdu bez cukru? Nemůžu po nich přibrat? Jsou umělá sladidla škodlivá? Vadí při hubnutí a v dietě? Jaké je jich složení a co to pro nás znamená?

Odpovědi na tyto a mnohé další otázky se dozvíte v následujícím článku.

Co to jsou umělá sladidla

Umělá sladidla jsou synteticky vytvořené látky sloužící jako náhražka škodlivého cukru. Díky nízké nebo nulové energetické hodnotě bývají sladidla nejčastěji používána lidmi, kteří se snaží o redukci hmotnosti.

Mezi nejznámější syntetická sladidla patří aspartam, acesulfam draselný, cyklamát sodný či sacharin.

Dietní Coca Cola - Je škodlivá a vadí při hubnutí?

Opravdu po těchto nápojích nepřiberu?

Je mi jasné, že po přečtení následujícího odstavce se mnou bude dost závodníků v kulturistice nesouhlasit, ale i přesto existují odborné publikace a vědecké studie, které se shodují, že umělá sladidla mohou způsobovat obezitu a v krajních případech mohou stát i za rozvojem tzv. prediabetu, neboli intolerance glukózy.

Na druhou stranu se ale i my přikláníme k tomu, že mnoho dalších “faktů” na internetu jsou pouze poplašné zprávy pořádající hon na škodlivá sladidla. Ne, občasná konzumace umělých sladidel vám zdraví opravdu nepoškodí, ale rozhodně to s jejich konzumací není dobré přehánět. To ale platí o každé potravině.

Jak je to se škodlivostí umělých sladidel v dietních nápojích?

Syntetická sladidla rozdělují příznivce zdravé stravy na dva tábory, a proto je velmi těžké najít jakékoliv informace psané nezaujatým člověkem. Pojďme se proto podívat na tři nejběžnější sladidla a zmínit se o různých faktech či mýtech s nimi spojenými.

Aspartam

Začneme hned tím největším strašákem. Aspartam je syntetické sladidlo asi 200krát sladší než cukr. Některé zdroje uvádí, že je aspartman přítomný více než v 6000 potravinách a je označován jako nebezpečný, protože se při jeho metabolizaci uvolňuje škodlivý metanol. Pravdou ovšem je, že množství uvolněného metanolu je tak malé, že nemá žádné negativní vlastnosti.

Z chemického hlediska je aspartam tvořen molekulami dvěma aminokyselin- fenylalaninu a kyseliny asparágové a je tudíž tělu přirozený stejně jako cukr. V minulosti byl mnohokrát předmětem spekulací, avšak novější vědecké poznatky se shodují, že v menší míře je pro zdraví naprosto neškodný.

Acesulfam draselný

Acesulfam draselný, někdy zkráceně označovaný jako acesulfam K, je další syntetické sladidlo, u něhož jsou spory o škodlivosti mnohem menší.

Podobně jako aspartam je asi 200krát sladší než cukr a velmi často se právě s výše zmíněným aspartamem kombinuje. Důvod je termická nestálost aspartamu, který se rozkládá už při 30°C. Acesulfam K má lehce nahořklou pachuť a v těle se vůbec nevstřebává, nicméně je vylučován močí. Dosud nebyly prokázány žádné škodlivé vlivy acesulfamu na zdraví.

Cyklamát sodný

Posledním sladidlem, o kterém se zde zmíníme, je cyklamát. Toto syntetické sladidlo je 30-50x sladší než cukr a jak už bývá zvykem, zdravotní nezávadnost je předmětem neustálých spekulací.

Je levnější než většina sladidel, ale má poměrně výrazný chuťový dojezd. Z tohoto důvodu se míchá v poměru 10:1 s ostatními sladidly. Kvůli cyklamátu je ve Venezuele zakázaný prodej Coca Coly Zero, která toto sladidlo obsahuje a oficiální zprávy také dodávají, že “způsobuje rakovinové tumory a vrozené vady”.

Jiné provedené studie ovšem prokázaly zdravotní nezávadnost, a proto si na definitivní odpověď budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Čím nahradit Coca Colu Zero & Light, Pepsi, Kofolu

Kolik dietní limonády můžu vypít?

Určit optimální množství dietní limonády není vůbec jednoduché a je to do jisté míry i individuální záležitost. Pojďme se podívat na jednotlivé bezkalorické nápoje podrobněji.

Cola Light a Cola Zero

Jak jsme již výše zmínili, tyto dva nápoje obsahují jak aspartam, tak i acesulfam draselný a cyklamáty. Bohužel zde ale najdete i látky, kterých byste se měli obávat mnohem více.

Jednou z těchto látek je i kyselina fosforečná, která se, jak prokázaly mnohé vědecké studie, může podílet na řídnutí kostí - je zdrojem fosforu, který řídnutí kostí způsobuje při nedostatečné suplementaci vápníku. 

TIP!
BCAA Synergy, vítěz našeho žebříčku nejlepších instantních aminokyselin, jsou dostupné mimo jiné i v příchuti Cola. Pokud jste si proto na těchto nápojích vypěstovali závislost, BCAA Synergy mohou fungovat jako výborná alternativa.

Pepsi bez cukru

Pepsi Cola na tom s obsahem sladidel a jiných škodlivých látek není o moc lépe, protože i v ní najdete kyselinu fosforečnou, acesulfam i aspartam.

Pepsi bez cukru - Je škodlivá a vadí při hubnutí?

Kofola bez cukru

Kofole bez cukru je podle nás tou nejpřijatelnější volbou, protože v ní nenajdete žádný aspartam, ani cyklamáty.

Z “horších” sladidel obsahuje pouze acesulfam, který je ale, jak jsme si vysvětlili výše, nestravitelný, a tudíž tělu nijak neškodí.

Ani lepší složení ale neznamená, že je dobré to s konzumací této limonády jakkoliv přehánět.

Co si o nich myslíme my?

Na závěr přikládáme náš subjektivní názor, neboť i my si čas od času limonády bez cukru dopřejeme.

I když dobře víme, že nejlepší volbou je použít přírodní alternativy cukru chápeme, že to občas prostě nejde. Pokud tedy tyto limonády pijete s mírou a dáte si jednu či dvě skleničky týdně, nehrozí vám žádné problémy a můžete být bez obav. Nic se ale nesmí přehánět.

ČLÁNEK: Která umělá sladidla jsou bezpečná a která nikoliv?

To by od nás tedy bylo vše a pokud máte ohledně umělých sladidel či limonád bez cukru a kalorií jakékoliv otázky, neváhejte se zeptat v komentářích.

Podobné články

Komentáře (19)

Konderlova
Únor 2, 2019

nesouhlasim. jakekoliv sladidla, at uz se jedna o cukr trinovy, repny nebo o umele sladidla, porad se jedna o cukry. Cukr stal od jeho objeven i (v daleke minulosti Egyptanu, Rimanu) a stale stoji na prvnim miste v rebricku skodlivosti pro lidske telo. Vyvoj umelych sladidel nastal v momente, kdy lide konecne zacinali brat v potaz, ze cukr neni zase tak "vyjimecny" jak jim byl presentovan. Nejde tady o nic jineho, nez o lobby velkych cukrarskych spolecnosti, ktere se snazi jakoukoliv cestou dostat cukr ke spotrebitreli. A kdyz zjistili, ze uz to neni tak jednoduche, prisli s umelymi sladidly. Tato umela sladidla jsou na stejne urovni jako cukr. Proto piti dietnich napoju nema zadny smysl a vyznam pri hubnuti. Velice dobre cely vyvoj cukru od jeho objeveni az do soucasnoti, jeho pro a proti popisuje kniha "Sugar blue".

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(-52)
Mirek Dvořák
Únor 13, 2019

Ahoj,

Přestože jsem na tohle nejdříve nechtěl vůbec reagovat, nakonec to udělám. Nejdřív bych s dovolením definoval, co je to vůbec cukr. Wikipedie ho definuje jako přírodní sladidlo, které z chemického hlediska představuje disacharid složený z jedné molekuly α-D-glukózy a jedné molekuly β-D-fruktózy. Umělá sladidla nejsou přírodní. Umělá sladidla neobsahují molekulu glukózy, ani molekulu fruktózy.

Rozhodně souhlasím s tím, že produkce cukru je obrovský business a výrobci potřebují, aby tuhle "drogu" a "jed" lidé odebírali. Když se ale podíváš na chemické složení cukru a chemické složení umělých sladidel, rozhodně to není to stejné :)

Souhlasím(+40)
Nesouhlasím(-2)
Adam
Listopad 18, 2019

Kamaráde například aspartam je naprosto jednoduchý peptid

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(-1)
Jaroslav Čihák
Duben 2, 2020

Máte pravdu, že pití light nápojů nemá žádný význam pro hubnutí. Jen nevím, jak je možné, že jsem zhubnul po té, co jsem jedinou úpravu svého jídelníčku provedl tak, že jsem vyměnil obyčejnou kolu za light verzi. Myšlenka že light verze nemají pro hubnutí žádný význam, je stejně ,,zajímavá'' jako myšlenka, že aspartame je cukr.

Souhlasím(+4)
Nesouhlasím(0)
Lukáš
Duben 6, 2019

Píšete, že když si dám skleničku nebo dvě týdně, tak by se mi nic nemělo stát. Ale když já toho vypiju 2 litry denně? Jinak bych v dietě nevydržel, celý život jsem jedl nezdravě. Přijdou mi umělé sladidla přijatelnější než klasický cukr.

Souhlasím(+26)
Nesouhlasím(-2)
Kuli
Duben 8, 2019

Taky když si dá člověk skleničku dvě týdně radioaktivního odpadu, taky se mu nic nestane, ale co když to bude pít ve větším množství?

Souhlasím(+3)
Nesouhlasím(-4)
Matěj
Květen 19, 2019

2 litry denně určitě nepij. Podlě mě ti každý den litr nic neudělá, ale výš než litr už bych rozhodně nešel. Když bys to takhle dělal víc než rok tak bys už mohl vidět následky

Souhlasím(+3)
Nesouhlasím(-6)
Tomáš
Květen 27, 2019

Chci držet dietu ale sem závislý na limonádách jako Cola, Nestea, a tak dále. Tak sem si na internetu hledal stloustnu když budu pít litr coly denně? a všichni píšou něco jiného takže mám dvě otázky 1. Má někdo zkušenost s tím jestly ste to coca cole light stloustly? 2. vadí něják přehnaně moc tělu když piju nad 1 litr coly denně? děkuju a hezký den

Souhlasím(+6)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Květen 28, 2019

Tomáši,

Přibereš, pokud přijmeš více kalorií než vydáš. Tudíž přibírání není ovlivněno tím, kolik Coly piješ, ale jaký máš denní příjem kalorií. Cola light a zero kalorie neobsahuje, proto po ní nepřibereš. Ale snažil bych se její příjem omezit, zkus pít více vody, bylinkových a ovocných čajů atd.

Souhlasím(+7)
Nesouhlasím(-7)
Arnold
Květen 28, 2019

Zdravím, chtěl bych se zeptat na Poděbradku Prolinii. Díky

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(-1)
Mirek Dvořák
Květen 28, 2019

Ahoj,

Poděbradka Prolinie obsahuje aspartam a acesulfam K. Tudíž pro ni platí v podstatě totéž, co pro nápoje zmíněné v článku- čas od času neuškodí, ale nepřeháněl bych to. :)

Souhlasím(+2)
Nesouhlasím(0)
Lea
Srpen 3, 2019

Ahoj. Mně by zajímalo, jak je na tom stévie. Díky

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Jan Malý
Duben 18, 2020

Ahoj, o stévii jsme psali něco málo zde: https://www.svetfitness.cz/clanek/umela-sladidla/

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
David Pechlát
Říjen 29, 2019

Dobrý den , chtěl bych se zeptat jestli když jsem v dietě vadí že si občas zakouřím , a jestli se netloustne při coca cole light , předem vám děkuji za odpověď

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Říjen 30, 2019

Ahoj Davide,

Na téma kouření jsme psali celý samostatný článek, takže určitě doporučuji mrknout tam. :) A po dietních nápojích se netloustne, neboť umělá sladidla v těle nejsou rozložitelná, a tudíž se žádné kalorie nevstřebávají.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Jirka Mlčoch
Listopad 12, 2019

2 litry coly je opravdová darda a myslím si, že jak píše Mirek, tak s ničím se to nemá přehánět, co jsem si načetl já, tak chuť na sladké odeznívá po týdnu, takže vydržet a mít pevnou vůli. Dá se to vydržet, je pravda, že já sladké moc nemusím, ale občas si dám nějakou mňamku ala zákusek, ale nepotřebuji to, a pokud někdo trpí závislostí na sladkém, tak jednoduchá rada "makat o to více" :)

Souhlasím(+2)
Nesouhlasím(0)
Alfa
Květen 13, 2020

Jak já tomu rozumím, tak monosacharidy jsou rychlá energie pro tělo. Podle TCM (tradiční čínská medicína) pokud je přijímáme, tak pro tělo je to rychlá zkratka, jak se dostat k energii bez toho, aby tělo muselo trávit jídlo. Prakticky když sníte oběd a pak jej zajíte nebo zapijete něčím sladkým, co dodá tělu energii hned, tak tělo se vykašle na trávení a energii přijme touto zkratkou přes monosacharidy. Proč by tělo mělo trávit tuky a polysacharidy, když nemusí. Pak trávení nefunguje a vedlejším produktem trávení je hodně odpadu a člověk tloustne. Co jsem se to dozvěděl, tak nikdy nekombinuji obědy a večeře s ničím sledkým. Jedinou výjimkou je snídaně, která může být celá sladká, protože pouze dopoledne slezina umí strávit sladké, odpoledne už ne.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(-2)
Michal
Červen 3, 2020

Proč by jako slezina měla umět něco jen dopoledne?

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(0)
Alfa
Květen 13, 2020

Ještě bych doplnil, že samotná kyselina fosforečná je pro trávení příznivá. Když se jí ale pije moc, tak z ní řídnou kosti. Takže pít nápoje s kyselinoo fosforečnou, která je dokonce zdravější než kyselina citronová je ok, ale je potřeba je pít s mírou.

Ještě upřesnění k předchozímu příspevku: slezina se dle TCM účasní trávicího procesu a distribuci energie do celého těla. Příjem monosacharidů jí velice oslabuje.

Viz pěkný článek ke kyselině fosforečné zde: http://dubcova.bigbloger.lidovky.cz/c/211663/Pijte-colu-jezte-cukr-je-to-zdrave-Doplneno.html

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)