Suplementy

Sójový protein - jak kvalitní je tato levná bílkovina? | Otázky a odpovědi #2

Autor: |

Sójový protein je jedním z nejkontroverznějších témat suplementace sportovce. Na jednu stranu se jedná o poměrně využitelný a hlavně veganský zdroj bílkovin, na stranu druhou ale bývá velmi často zmiňována jeho schopnost snižovat hladinu testosteronu a naopak zvyšovat množství estrogenu v těle.

Je tedy po uvážení všech kladů a záporů dobrý nápad ho užívat? To se dozvíte v dnešním díle otázek a odpovědí.

Dotaz od jirky
Sójový protein a zkušenosti s ním. Na jednu stranu je levný, na druhou prý není tak efektivní a může ovlivňovat hladinu testosteronu.

Hned na úvod považuji za důležité vyvrátit jeden mýtus. Přestože vztah mezi fytoestrogeny obsaženými v sóji a zvýšením hladiny estrogenu u mužů bývá velmi často skloňován různými sportovci, žádná z provedených vědeckých studií zatím nenašla mezi těmito dvěma faktory souvislost. To ale ještě neznamená, že je sójový protein dobrou volbou.

V čem je problém?

Když se nad problematikou sóji zamyslím trochu komplexněji, napadají mě 3 jednoduché důvody, proč bych zvolil raději jiný druh proteinu, než ten sójový:

  1. Obsahuje poměrně velké množství antinutrientů, přičemž některé z nich mohou narušovat i trávení bílkovin
  2. Obsahuje goitrogeny, které mohou při nadměrné konzumaci potlačovat správné fungování štítné žlázy, a tudíž značně zhoršit budování svalů i redukci tuku.
  3. Až 90% sóji vypěstované ve Spojených státech je podle odborníků geneticky modifikováno, což představuje další zdravotní rizika.

Je sója zdravá?

Měli bychom se sóji úplně vyhýbat?

Přestože z předchozího odstavce jste mohli vyčíst, že osobně sóju rozhodně nepovažuji za kdovíjakou superpotravinu, nemusíte se jí vyloženě vyhýbat. Pokud dostanete čas od času chuť třeba na takové tofu, rozhodně si ho můžete bez starostí dopřát. V případě, že máte na výběr, ale vždy dejte přednost fermentované sóji, protože tímto procesem se odstraní naprostá většina škodlivých látek.

Je tofu zdravé?

Existují lepší alternativy?

Existují. Jestli nemusíte nutně přijímat bílkoviny z rostlinných zdrojů, je nejlepší variantou syrovátkový protein. Například takový CFM Evolution, který mimo jiné zvítězil v našem srovnání, je nejen vysoce kvalitní, ale také chutný a nezaplatíte za něj zbytečně mnoho peněz.

V případě, že potřebujete rostlinný zdroj bílkovin, ze své vlastní zkušenosti nemohu doporučit pouze jeden protein, ale jejich kombinaci. Jelikož tento typ bílkovin nemá kompletní spektrum, je dobré proteiny kombinovat. Nejjednodušším řešením je investice do již namíchaných suplementů, například do takového PEScience Vegan Select Protein, který je výbornou kombinací proteinu z hnědé rýže a hrachu.

Další články z této série:

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.