Suplementy

Fitness seriál o neřestech #8: Dokážou spalovače tuků opravdu pomoci při hubnutí?

Autor: |

Spalovače tuků jsou takové věčné téma. Jedná se totiž o extrémně populární doplňky, do nichž investuje stále více lidí, aniž by věděli, za jakých podmínek fungují a k čemu slouží. I když na toto téma tedy bylo sepsáno mnohé, zůstávají spalovače stále nepochopeny.

A právě proto jsme se rozhodli i my věnovat samostatný článek této problematice, rozebrat spalovače až do poslední součástky a jednou provždy toto složité téma objasnit.

Jaké jsou základní předpoklady pro hubnutí?

Ještě před tím, než se pustíme do detailní pitvy spalovačů tuku bychom si měli říct, jaké jsou vůbec základní předpoklady pro hubnutí. Žádný doplněk totiž není všemocný a jak název sám napovídá, pomáhá pouze "doplňovat" - v případě proteinů jde o doplnění pestré stravy, v případě spalovačů jde o maximalizaci a nepatrné zefektivnění procesu. Nejdůležitějšími předpoklady tedy jsou:

1. Kalorický deficit

O tom, že existuje něco jako kalorie, jistě víte. Nebo alespoň byste měli, neboť se tato informace spolu s konkrétním číslem vyskytuje na každé balené potravině. A stejně tak jako člověk přijímá kalorie, je i vydává. Pokud chcete hubnout, platí jednoduchá (ne)rovnice- příjem kalorií musí být nižší, než je jejich výdej. Zajímat se tedy o to, kolik kalorií přijmete z potravy a jaký je váš odhadovaný výdej, je při dietě více než žádoucí.

Kalorická jídla

2. Omezení příjmu jednoduchých cukrů

Samotný příjem jednoduchých cukrů tloustnutí nezpůsobuje, o tom rozhoduje výše zmíněné množství přijatých kalorií. Problém je spíše ve zdravotní stránce věci, cukr totiž není vůbec zdravý a stojí za vznikem a následným rozvojem mnoha civilizačních onemocnění. Nehledě na to, že navyšovat svůj kalorický příjem jednoduchými sacharidy a poté vyhazovat peníze za spalovače, je krajně nesmyslné.

3. Vyhýbání se slazeným a energetickým nápojům

Poslední rada, kterou hned na úvod nesmíme opomenout, je úzce spjata s těmi předešlými. Slazené nápoje jsou tou nejhorší možnou volbou v dietě, protože jimi přijímáte velké množství jednoduchých cukrů a navíc vás vůbec nezasytí, tudíž musíte stejně jíst a celkový počet přijatých kalorií velmi rychle roste.

Energetické nápoje jsou na tom podobně, jejich problematikou jsme se dokonce zaobírali v jednom z předchozích dílů série o fitness neřestech. Obsahují sice kofein, o kterém v dnešním článku budeme ještě několikrát mluvit, ale jinak disponují neuvěřitelným množstvím cukrů, glukózovo-fruktózovým sirupem a mnoha dalšími složkami.

Redbull cukr

Jak vlastně spalovače fungují?

Stejně tak jako se od sebe liší proteiny, se liší i jednotlivé spalovače. Proměnnou zde ale není zdroj bílkovin, nýbrž obsah účinných látek. Je téměř nemožné obsáhnout do jednoho článku veškeré složky, které výrobci používají, zpravidla se jedná o směsi různých přírodních látek s termogenními a metabolismus-podporujícími vlastnostmi. V této části článku se vás tedy pokusíme seznámit s těmi nejvýznamnějšími a nejčastěji používanými látkami, jaké ve spalovačích najdete.

1. Kofein

Až na nepříliš časté spalovače bez stimulantů je kofein téměř v každém doplňku spadajícím do této kategorie. Jeho význam spočívá ve schopnosti mobilizovat tuk z tukové tkáně a stimulovat tělo k jeho odbourávání. Jak prokazují vědecké studie, kofein rovněž zvyšuje produkci adrenalinu, který je zodpovědný za “pálení” tuků a zvýšenou koncentraci volných mastných kyselin v krvi.

Kofeinové doplňky

2. Taurin

Taurin je derivátem neesenciální aminokyseliny zvané cystein. Dost možná je vám tato látka povědomá, protože se nachází téměř v každém energetickém nápoji, kde působí v synergii s dříve zmiňovaným kofeinem. Jedná se o aminokyselinu, která patří k nejzastoupenějším složkám lidské kosterní svaloviny a její efekt je skutečně rozmanitý. Nás ale ze všeho nejvíce zajímá pro svůj pozitivní vliv na regulaci množství tuků v organismu a vstřebávání tuků z tenkého střeva.

3. Vitamíny skupiny B

Vitamíny skupiny B jsou hydrofilní vitamíny, které spojuje jejich esencialita pro správné fungování metabolismu. Jedním z nejčastěji používaných zástupců této skupiny je niacin, který je nezbytný pro uvolňování energie z potravy. Z hlediska pálení tuků nás nejvíce zajímá jeho efekt na snížení tvorby lipoproteinů VLDL a LDL, tedy “špatného” cholesterolu (Jeho efekt je do jisté míry diskutabilní, ale jako “špatný” se označuje kvůli schopnosti usazovat se ve stěnách artérií při nadbytečném příjmu).

Stejně tak jako niacin se ve spalovačích vyskytuje i pyridoxin, který hraje velmi důležitou roli v metabolismu glykogenu a cholin, který sice sám o sobě vitamínem není, ale plní v organismu analogickou funkci a je prekurzorem významného neurotransmiteru zvaného acetylcholin.

Thermogel spalovač tuků

4. L-Karnitin

Karnitin je jedním z nejznámějších doplňků na hubnutí. Ideální volbou je karnitin tartrát, který má významný vliv na využití sacharidů, tudíž má své opodstatnění například pro zlepšení regenerace po tréninku nebo s kterýmkoliv jídlem obsahujícím sacharidy. Dobrou volbou je kromě tartrátu také acetyl-l-karnitin, ale jeho opodstatnění je naopak spíše před tréninkem.

5. Synefrin

Synefrin výrobci velmi často nabízí jako “legální náhradu efedrinu.” I když tento suplement za zmíněnou zakázanou látkou popravdě poněkud zaostává, určitě může mít své opodstatnění. Synefrin zajišťuje stimulaci specifických beta-3 receptorů, díky čemuž podporuje metabolismus tuků a termogenezi a zároveň zvyšuje energetický výdej.

6. CLA

Konjugovaná kyselina linolová (CLA) je neesenciální mastná kyselina schopná stimulace metabolismu a zmírnění pocitu hladu. Narozdíl od většiny výše zmíněných látek se nejedná o stimulant, tudíž je možné ji užívat i ve večerních hodinách aniž by docházelo k narušení kvality spánku.

Fitness seriál o neřestech #7: Jaké jsou výhody/nevýhody energy drinků?

Jak spalovače rozhodně nefungují?

Vzhledem k tomu, že jsme doteď mluvili o tom, jak spalovače tuků fungují v pozitivním slova smyslu, měli bychom si pro úplnost říct i to, jak spalovače rozhodně nefungují. Rozhodně vám nepomůžou spálit ani gram tuku, když nemáte vyřešené naprosté základy stravování, o kterých jsme mluvili v úvodu článku a když vám chybí pohyb. Jestli máte ve stravování stále ještě mezery a nechcete se vzdávat svého oblíbeného vysoce kalorického jídla či sladkostí, za spalovače byste jen a pouze vyhazovali peníze.

Tento suplement je totiž pomyslný vrchol pyramidy k vysněné postavě. Dokud nemáte pevně postavené základy, nesnažte se najít co nejsnazší cestu k úspěchu, protože v tomto směru žádné zkratky neexistují.

Jsou spalovače tuků vhodné jen pro kulturisty?

V souvislosti se spalovači vás jistě napadá, pro koho jsou vhodné a pro koho ne. Jejich využití totiž rozhodně není jen mezi kulturisty, kteří se snaží o co nejlepší formu na závody či o vyrýsovanou postavu na pláž. Může ho užívat naprosto kdokoliv, kdo má vyřešený jídelníček, jakkoliv sportuje - od procházek v lese až po různé extrémní sporty - a chce maximalizovat spalování tuků pomocí nějakého legálního suplementu.

Naopak nevhodné jsou spalovače rozhodně pro osoby se srdečními onemocněními, protože obsahují častokrát stimulanty podporující činnost srdce, což není v případě jakýchkoliv onemocnění myokardu příliš žádoucí. Stejně tak příliš nedoporučuji silné spalovače pro ženy, protože u nich mohou vyvolat například nevolnost. Pro ženy se hodí například spalovače bez stimulantů, které podobným negativním efektem nedisponují.

Spalovače tuků sportovci

Jak a kdy doporučujeme spalovače užívat?

Jelikož se náš článek blíží pomalu, ale jistě ke svému závěru, měli bychom vás seznámit i s ideálním načasováním a správným dávkováním spalovače. A nutno podotknout, že obě dvě tyto informace výrobce s největší pravděpodobností uvádí na zadní straně suplementu. No a my samozřejmě doporučujeme se těmito informacemi řídit.

Naprostá většina spalovačů se užívá zhruba 20 minut před tréninkem ve fitku, nebo jakýmkoliv jiným sportovním výkonem, aby byl termogenní a metabolismus-stimulující efekt ještě maximalizován sportovní zátěží. Pokud zvolíte doplněk ve formě kapslí, bude pro vás snadnější a pohodlnější konzumace před tréninkem, zároveň nemusíte nic pracně odměřovat. Důležité je ale zapít kapsle dostatečným množstvím vody, neboť jedině tak dojde k maximálnímu využití účinných látek.

Jaký spalovač bychom vám doporučili?

Jelikož se náš článek blíží k závěru, jako klasicky bychom vám rádi doporučili konkrétní produkt. Vybrat ze široké nabídky spalovačů je ale téměř nemožné. A právě proto bychom vás rádi odkázali na naše srovnání nejlepších spalovačů tuků, kde jsme vybrali ty nejlepší suplementy z této kategorie.

Pokud například sháníte nejsilnější spalovač na trhu, bude dobrou volbou Grenade Black Ops, vítěz našeho žebříčku. Pro ženy se pak hodí o něco slabší Thermogel, který díky praktické formě gelu zároveň ušetří spoustu práce s přípravou a pro sportovce trénující v pozdních večerních hodinách přijde vhod Grenade Stim Free. Detailní popis nejen těchto produktů tedy najdete ve výše zmíněném žebříčku, který je konstruovaný tak, aby v něm každý našel ten ideální produkt pro své potřeby.

No a to by od nás bylo pro tento článek všechno, pokud máte nějaké dotazy, které ve článku nebyly zodpovězeny, neváhejte se zeptat v komentářích, vždy vám rádi odpovíme.

Další díly ze seriálu Fitness neřesti:

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.