Trénink

Má smysl cvičit i při svalové bolesti? – Otázky a odpovědi #3

Autor: |

Každý, kdo chodí do posilovny alespoň třikrát týdně, si dříve či později položí jednu a tu samou otázku. Má smysl jít cvičit, když mě svaly stále ještě bolí? V dalším článku naší série otázek a odpovědí se tedy budeme zaobírat právě tréninkem při svalové bolesti, jeho pozitivy, negativy i tím, jak tento problém jednou provždy vyřešit.

dotaz od petra (z facebooku)
Zajímalo by mě, zda doporučujete cvičit i přes svalovou bolest - resp. je lepší si dát odpočinek nebo další trénink svalům neuškodí? Předem děkuji.

Svalová bolest vs. růst svalů

Ze všeho nejdříve je důležité si uvědomit, že bolest svalů nemá nic společného s jejich růstem. I když velmi rozšířenou frází je, že “když sval bolí, tak roste.”, nemají tyto dva procesy příliš mnoho společného. Svalový růst totiž spočívá v obnově poškozených aktinových a myosinových vláken, které byly tréninkem poničeny. Tato vlákna jsou ale tak malá, že při kontrakci žádnou bolest necítíme, i když jsou na jejich povrchu mikrotrhliny. 

To, co způsobuje svalovou bolest, je nahromadění kyseliny mléčné, která se ve svalech vytváří v důsledku nedostatku kyslíku při sportovní činnosti. Míru nahromadění této kyseliny  pak určuje především daný typ tréninku a vaše asimilace na něj, ale určitou roli zde hrají i pomalá negativní opakování či přehnaný důraz na kontrakci svalů. 

Svalová bolest

Když se vám čas od času stane, že svaly vás po tréninku bolí až do dalšího tréninku, rozhodně se vyplatí na trénink jít. Je pravděpodobné, že vaše výkony nebudou tak dobré jako obvykle, ale sval přeci jen dostane stimul k dalšímu růstu. Za běžných podmínek totiž roste zhruba 45-50 hodin po tréninku. 

náš tip!
Jelikož sval roste jen zhruba 45-50 hodin po tréninku, rozhodně byste na další trénink měli jít a cvičit i přes svalovou bolest. Důležité ale je se pořádně protáhnout. I když kvalita tréninku nebude příliš dobrá, dostane tělo další stimul k růstu.

Závěr

Jestliže je limitující svalová bolest dlouhodobým problémem, je nutné změnit styl tréninku. Možná budete muset jeden trénink týdně ubrat, nebo zmenšit intenzitu či objem práce na tréninku. Pokud patříte mezi pokročilejší cvičence, pravděpodobně bude nutné se dříve či později začít zaobírat i cyklováním tréninků na lehké, střední a těžké. Důležité je neopomíjet ani správnou regeneraci (měli byste se tedy zajímat o pitný režim, pravidelné protahování, správné načasování jídla, ...). Jestli vás toto téma zajímá více, najdete u nás na webu celý článek. Když ale bolest svalů není na denním pořádku, pak se rozhodně vyplatí trénink odjet i přes to, že výkony nebudou úplně stoprocentní.

Změna stylu tréninku

Pokud máte i vy nějaké otázky, které byste chtěli trošku důkladněji zodpovědět, neváhejte se zeptat v komentářích pod článkem nebo pod videem na YouTube. Třeba právě na tu vaši odpovíme v dalších dílech tohoto seriálu.

Další články z této série:

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.