Suplementy

Která umělá sladidla jsou bezpečná a která nikoliv?

Autor: |

Suplementy jsou v dnešní době nepostradatelnou součástí výživy sportovce, a proto se s nimi setkáváme takřka neustále. Cílem těchto doplňků je samozřejmě funkční využití i u osob, které podléhají striktním dietním nárokům, takže není divu, že nemohou obsahovat desítky gramů cukru. A proto je žádoucí používat umělá sladidla.

Jaká jsou ale vhodná a jaká mohou způsobit vážné zdravotní komplikace? Na to se podíváme v našem dnešním článku, kde bychom vám rádi nestranně a na základě vědeckých studií objasnili, jaká sladidla v doplňcích preferovat.

Naprostá většina sladidel vám zdraví nepoškodí!

Je důležité si uvědomit, že všechna používaná sladidla musela být schválena určitými úřady (V Evropské unii je to EFSA- Evropský úřad pro bezpečnost potravin), jinak by do suplementů nemohla být použita. No a pokud potřebná schválení dostala, neměl by existovat žádný přímý vztah mezi konkrétní látkou a například vznikem rakoviny za předpokladu dodržení doporučeného denního příjmu, který tato organizace rovněž stanovuje. Některá sladidla jsou ale přesto kontroverznější než jiná. A proto bychom se měli podívat, co vlastně říkají relevantní odborné poznatky.

1. Sukralóza - nejčastější a nejbezpečnější pomocník

  • Skóre škodlivosti: 2
  • Sladší než cukr: 600krát
  • Přípustná denní dávka: 0-15mg/kg tělesné hmotnosti

Tím nejběžnějším sladidlem, které můžete najít v naprosté většině evropských fitness doplňků, je sukralóza. Tato chemická sloučenina je asi 600 krát sladší než běžný cukr a jejím obrovským benefitem je schopnost projít trávicím traktem v nezměněné podobě. Velká část odpůrců namítá, že jelikož je sukralóza zdrojem chlóru, může být pro tělo toxická. Nicméně z výše uvedené věty jasně vyplývá, že sukralóza se při průchodu organismem nijak nemetabolizuje, z čehož je patrná nesmyslnost tohoto hoaxu.

V souvislosti s častými mýty o sukralóze je mým nejoblíbenějším mýtem naprostá devastace střevní mikroflóry, pro kterou se stále ještě někteří sportovci sukralóze vyhýbají. Tato dezinformace vychází z vědecké studie, která ale byla provedena na krysách. To by samo o sobě nevadilo, ale samotné krysy měly velmi stereotypní stravování, což v důsledku ovlivňuje relevanci výsledků. Omezení zdraví prospěšných bakterií totiž může nastat i třeba v případě, že že svého jídelníčku bezdůvodně vyřadíte lepek.

-

Náš tip: Výběr nejlepších kloubních výživ na trhu 2019!

2. Steviolglykosidy - zatím málo probádané

  • Skóre škodlivosti: 0
  • Sladší než cukr: 200krát
  • Přípustná denní dávka: 4mg/kg tělesné hmotnosti

Mnoho sportovců preferuje steviol-glykosidy, tedy sladidlo rostlinného původu. I když stévie je samozřejmě rostlina, výroba používaných steviol-glykosidů se již odehrává v laboratoři. A i když to zní trochu paradoxně, toto sladidlo je v porovnání s tolik očerňovaným aspartamem daleko méně probádané. Jak ale poukazují odborné weby, toto sladidlo je bezpečné a pokud používáte produkty s ním slazené v rozumné míře, nemůže se vám absolutně vůbec nic stát. Ba naopak existují poznatky, které prokazují, že stévie může poskytovat antibakteriální, protizánětlivé i antidiabetické účinky.

-

3. Aspartam - je skutečně takovým zlem?

  • Skóre škodlivosti: 5
  • Sladší než cukr: 200krát
  • Přípustná denní dávka: 0-40mg/kg tělesné hmotnosti

Na internetu se můžete dočíst obrovské množství dezinformací cílených právě na aspartam. Kde je ale pravda? Většina odborných studií očerňujících aspartam je prováděna na krysách, jejichž tělo metabolizuje toto sladidlo lehce odlišněji. Co je ale podstatnější, konzumovaná dávka aspartamu je častokrát extrémně vysoká. Ikonická je jistě studie, kde krysy přijaly množství aspartamu, jež by pro 80kg vážícího člověka představovalo asi 2000 plechovek nápoje slazeného tímto sladidlem. Není proto divu, že aspartam byl touto studií shledán karcinogenním.

Dalším velmi častým mýtem je i mnohokrát skloňovaná fráze o tom, že aspartam se v těle metabolizuje na metanol, který je, jak známo, velmi toxický a způsobuje až fatální následky. Většina takových webu ale zapomíná dodat, že toto množství je tak malé, že daleko větší se uvolní i po vypití sklenice ovocného džusu.

-

5. Acesulfam K

  • Skóre škodlivosti: 4
  • Sladší než cukr: 200krát
  • Přípustná denní dávka: 0-15mg/kg tělesné hmotnosti

Ruku v ruce s aspartamem, kterému jsme zasvětili předešlý odstavec, jde i acesulfam K. Tyto dvě sladidla můžete vidět velmi často spolu, protože acesulfam má mírně nahořklou chuť, a proto musí být kombinováno s jiným sladidlem, které toto negativum zamaskuje.

Jedná se o látku asi 200krát sladší než obyčejný kuchyňský cukr a ač samozřejmě i zde existují desítky konspiračních teorií, žádná ze studií neshledala při konzumaci v rozumné míře žádné negativní efekty. A stejně jako ostatní sladidla není ani acesulfam K stravitelný, a proto neobsahuje žádné kalorie. Navíc bylo prokázáno, že Acesulfam K nezpůsobuje zubní kaz a je termostabilní, tudíž je možné ho použít i při pečení a neztratí svoji sladkou chuť.

-

MusclePharm Combat Powder – Vícesložkový protein s bezkonkurenčním složením i chutí (Recenze)

6. Cyklamát - jediný opravdový strašák

  • Skóre škodlivosti: 6
  • Sladší než cukr: 40krát
  • Přípustná denní dávka: 0-11mg/kg tělesné hmotnosti

Pokud jste doteď byli k umělým sladidlům skeptičtí, náš článek váš názor dost možná změnil. Upozornili jsme na spoustu mýtů a dali najevo, že tyto složky možná nejsou tak nebezpečné, jak se mohlo zdát. Tyto pilíře ale zcela boří cyklamát, který je jedním z nejstarších sladidel. Ten na první pohled působí zcela neškodně, ale jakmile se dostane do střev, začne být metabolizován na toxický cyklohexylamin. Již studie z roku 1970 našli korelaci mezi tímto sladidlem a rakovinou močového měchýře u krys. A i když tato konverze cyklamátu na cyklohexylamin probíhá pouze z nějakých 19%, stále se jedná o nejproblematičtější sladidlo, kterému se já osobně doporučuji obloukem vyhnout.

-

Měli bychom raději používat cukr?

V souvislosti s používáním sladidel rozhodně vyvstává otázka, zda není lepší používat cukr. A odpověď samozřejmě není jednoduchá. V první řadě záleží na množství. Vysoký příjem cukru je zdrojem civilizačních chorob, stejně jako ani velké množství sladidel není zdraví prospěšné. Myslím, že pokud byste srovnali negativní efekty obyčejného cukru a umělých sladidel, rozhodně vychází sladidla daleko lépe.

Nicméně záleží na konkrétní situaci. Pokud máte chuť na nějaký slazený nápoj typu Coca-Cola, preferoval bych rozhodně varianty bez cukru, jak zdůrazňujeme i v našem článku na toto téma. Na druhou stranu si nemyslím, že je nutné mít z cukru fóbii, obzvlášť ne při nějakých významných příležitostech. Nedopřát si na oslavě narozenin malý kousek dortu jen proto, že obsahuje cukr, je přece naprosto zbytečné, protože zdravý životní styl neohrozí pár gramů cukru.

-

Jaká sladidla bychom měli preferovat v suplementech?

Osobně vždy preferuji proteiny a jiné doplňky slazené sukralózou a ideálně i steviol-glykosidy. Když ale mám kvůli recenzím vyzkoušet protein s acesulfamem draselným a aspartamem, nepoznám žádný rozdíl. Při výběru toho ideálního doplňku existuje XY kritérií, které bych osobně upřednostňoval. Jestli vás tyto aspekty zajímají, podívejte se na některý z našich žebříčků suplementů, kde se dozvíte více. Zvolené sladidlo je ale každopádně až na posledním místě, tedy pokud netrpíte intolerancí daného sladidla (např. fenylketonurií, která vás omezuje v konzumaci aspartamu). V malém množství umělá sladidla absolutně nevadí a je důležité si uvědomit, že hektolitry dietních nápojů jsou skoro stejně škodlivé jako neopodstatněná fobie z umělých sladidel.

No a to by od nás bylo pro tento článek všechno. Pokud máte nějaké otázky týkající se umělých sladidel, rozhodně se neváhejte zeptat v komentářích a my vám vždy rádi odpovíme.

Další podobné články:

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.