Ostatní

Fitness seriál o neřestech #1: Jaký vliv má alkohol na posilování?

Autor: |

Alkohol a posilovna je tématem, které by bezpochyby vystačilo na několik článků. Přestože podobných pojednání na internetu najdete opravdu hodně, my bychom toto téma rádi zpracovali nezávisle a komplexně, aby pro vás bylo opravdu přínosné.

Ať už je pro vás tedy pití alkoholu pravidelnou páteční záležitostí, či s ním přicházíte do styku maximálně jednou do roka, je dobré vždy vědět, jak ovlivňuje naše tělo. Pojďme se tedy podívat na negativa i pozitiva občasného pití alkoholu, jeho vlivu na kvalitu tréninku i regeneraci jako takovou.

Jaká má alkohol negativa z hlediska nabírání svalové hmoty?

Ze všeho nejdříve by bylo dobré zmínit některá negativa alkoholu. Mezi ty nejpodstatnější z hlediska celkového zdraví a nabírání svalové hmoty patří ovlivnění produkce hormonů, zhoršené vstřebávání minerálů a vitamínů, dehydratace i zhoršená regenerace.

Pojďme si tedy tyto body rozvést trošku podrobněji.

1. Ovlivňuje produkci hormonů v těle

Jak prokázaly některé vědecké studie, pití alkoholu snižuje hladinu anabolického hormonu testosteronu a zvyšuje hladinu katabolického kortizolu a adrenalinu. Tento efekt byl podle mnohých poznatků ještě silnější, pokud subjekty absolvovaly před pitím alkoholu těžký trénink.

Z toho tedy plyne jasný závěr - pokud se chystáte v daný den pít alkohol, raději si udělejte den volna.

2. Zhoršuje regeneraci

Jedním z nejhorších účinků alkoholu je negativní ovlivňování regenerace. Je to dáno tím, že organismus se primárně snaží odstranit z těla toxický alkohol, a tudíž zastavuje všechny ostatní procesy, jako je právě i regenerace poškozených svalových vláken.

To opět souvisí s tím, že není vhodné cvičit v den, kdy se chystáte pít alkohol.

Pivo při cvičení

3. Zhoršuje vstřebávání některých minerálů a vitamínů

Pití alkoholu ve větší míře je nebezpečné, protože zhoršuje vstřebávání některých vitamínů - konkrétně těch ze skupiny B a kyseliny askorbové. Je to zapříčiněno tím, že játra jsou zaneprázdněna přeměnou ethanolu na acetát, a tudíž nemají čas na využití výše zmíněných vitamínů. Další nevýhodou je, že při zvýšeném močení vylučuje naše tělo některé potřebné minerály, zejména vápník a hořčík.

4. Způsobuje dehydrataci

O tom, že alkohol způsobuje dehydrataci, jste již pravděpodobně někdy slyšeli. Mechanismů, jakými to provádí je ale hned několik.

Ten nejznámější způsob je přes blokaci antidiuretických hormonů, které nemohou kvůli alkoholu působit na ledviny a ty tudíž ve zvýšené míře produkují moč. Tento efekt je o poznání silnější u “tvrdého” alkoholu, protože přijímáte velmi malý objem vody v porovnání s pivem či vínem. Voda v organismu přitom vytváří prostředí nezbytné pro trávení makronutrientů, působení anabolických hormonů i správnou regeneraci a je tudíž vhodné ji doplňovat.

NÁŠ TIP!
Když už ze společenských důvodů musíte pít alkohol, vždy dejte raději přednost pivu či vínu. Ideální je po každé sklence vypít stejné množství vody.

Nekombinujte kafe s alkoholem

Jaká má alkohol pozitiva z hlediska nabírání svalové hmoty?

Abyste po přečtení první části tohoto článku nenabyli dojmu, že alkohol je naprostým zabijákem veškerého snažení, je nutné podotknout, že má i svá pozitiva. Ta nejvýznamnější si představíme v následujících řádcích.

Neobsahuje kyseliny ani žádné další škodlivé látky

I když se to možná může někomu z vás zdát neobjektivní, v porovnání s nápoji jako je Coca Cola, o kterých si na našem webu můžete přečíst celý článek, neobsahuje pivo žádné škodlivé látky - ani kyselinu fosforečnou, která se může podle některých poznatků způsobovat řídnutí kostí.

Obsahuje stopové prvky

Jistě jste už někdy slyšeli o tom, že “pivo je skvělý iontový nápoj, protože obsahuje spoustu vitamínů skupiny B”. Ve skutečnosti to s obsahem těchto vitamínů tak vřelé není, nehledě na to, že doplňovat vitamíny alkoholem je asi stejná jako cvičit tlaky na ramena pro vybudování mohutných stehen.

Za zmínku ale stojí obsah stopových prvků, především hořčíku, draslíku, fosforu a zinku.

Může zlepšit inzulínovou citlivost

I když to může znít trošku nereálně, některé vědecké studie opravdu potvrdily, že alkohol v malé míře může zlepšit citlivost na inzulín. Právě inzulínova sensitivita hraje klíčovou roli při hubnutí, neboť citlivějším osobám stačí ke zpracování velkého množství sacharidů pouze menší množství uvolněného inzulínu.

I Arnold Schwarzenegger si občas dopřeje

Neovlivňuje alkohol některé suplementy?

Jak si blíže představíme v následujícím odstavci, alkohol může i negativně ovlivňovat využitelnost některých suplementů.

Kreatin a alkohol

Jak jsme již zmínili v našem testu kvalitních kreatinů, tento doplněk je opravdu nevhodné kombinovat s alkoholem. Je to dáno především tím, že zatímco kreatin slouží k natažení určitého množství vody do těla, alkohol působí diureticky a tudíž zhoršuje efekt tohoto suplementu. Ze stejného důvodu je dobré se vyhnout i kávě.

BCAA a alkohol

Pokud jde naopak o větvené aminokyseliny, můžete být naprosto klidní, neboť ty alkohol nijak neovlivňuje. Důležité je ovšem podotknout, že od určitého množství vypitého alkoholu může dojít k narušení proteosyntézy a tudíž i horšímu vstřebávání BCAA.

Gainer a alkohol

Z hlediska využitelnosti mezi sebou gainer a alkohol nijak nesoupeří. Problém je ovšem v tom, že alkohol je značně kalorický, a tudíž je nevhodné ho ještě kombinovat s vysoce kalorickým suplementem jako je gainer. Mnohem lepší variantou je například kvalitní protein.

Kolik alkoholu můžu vypít?

Většina odborných článků se shoduje na tom, že muži by neměli vypít více než 21 jednotek alkoholu týdně, přičemž litr piva s obsahem alkoholu 6% obsahuje 6 jednotek alkoholu. To ovšem platí pro necvičící muže.

Pro nás cvičící platí, že základními kritérii by měla být tělesná hmotnost a tolerance alkoholu. Je totiž jasné, že 120 kilový sportovec bude schopný snést více alkoholu než 60 kilový. Lepší než udávat dokola omílané vzorce pro výpočet optimálního množství přijatého alkoholu bude říct, že je správné pít podle vašich aktuálních pocitů.

Pokud si dáte večer jedno nebo dvě piva s kamarády, pravděpodobně to nenaruší váš zítřejší trénink. Jestli po večeru v putice nebudete schopni dojít domů, nejspíš bude lepší se posilovně následujících pár dní obloukem vyhnout.

Tvrdý alkohol příliš nedoporučujeme

Kdy je správná doba na alkohol?

Když už se snažíme bavit o alkoholu co nejkomplexněji, bylo by dobré říct i to, kdy je na něj vhodná doba.

Mohu pít alkohol před tréninkem?

Alkohol před tréninkem rozhodně není dobrý nápad, neboť má dehydratační účinky, které jsme zmínili výše a také negativním způsobem ovlivňuje koncentraci. Kromě toho ale při cvičení také více rozproudíte krev po těle, a tudíž ba s vámi mohlo zamávat i jedno pivo.

Mohu pít alkohol po tréninku?

Ani po cvičení není příliš dobrý nápad pít alkohol. V tomto období totiž pozastaví regeneraci svalů a tím pádem i nárůst svalové hmoty. Nehledě na to, že tím přijmete relativně vysoké množství jednoduchých cukrů a kalorií, které byste po tréninku měli přijmout spíše z ovoce nebo maltodextrinu.

Mohu pít alkohol večer?

Přiznejme si, že večer je nejvhodnější doba na pití alkoholu. Jediný problém je v tom, že pokud vypijete relativně vysoké množství tekutin, ledviny budou celou noc pracovat a tudíž regenerace svalů nebude tak hluboká. Jestli si dopřejete pivo čas od času, nic tím výrazně nezhoršíte, při pravidelné konzumaci je ale dobré být obezřetný.

Čas od času vám sklenička alkoholu určitě neuškodí

Jaký je tedy závěr?

Na závěr tohoto článku by bylo dojít k nějakému pro obě strany přijatelnému řešení. Jenže takové v této situaci není.

Buď chcete být dobří sportovci, a potom investuje většinu svých příjmů do suplementů, permanentky do posilovny, případně různých seminářů, nebo se snažíte hledat zkratky a nikdy žádných větších úspěchů nedosáhnete.

Jestliže se snažíte maximalizovat nabírání svalové hmoty, zefektivnit pálení tuků nebo zvětšit sílu, musíte být ochotní se alkoholu vzdát. Na druhou stranu ale není potřeba se alkoholu naprosto vyhýbat, když už vám je jednou za čas při nějaké významné společenské akci nabídnut.

Další díly ze seriálu Fitness neřesti:

Podobné články

Komentáře (2)

Ondřej M.
Červenec 1, 2018

Zdravím, nezmiňujete kombinaci proteinu s alkoholem, ta je v pořádku?

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Miroslav Dvořák
Červenec 1, 2018

Ahoj Ondro,

Od jisté míry může alkohol narušovat schopnost syntézy bílkovin, a tudíž by se i protein vstřebával hůře. Ke zhoršené schopnosti proteosyntézy ale dochází až při notorickém pití alkoholu nebo při opravdu vysokém nárazovém příjmu.

Pokud se chystáš pít alkohol, asi bych ho příliš nekombinoval s proteinem. Jestli se ptáš na pití proteinu před pitím alkoholu, to ničemu příliš nevadí, neboť se protein vstřebá ještě dříve, než stihneš dopít první pivo. Snad jsem tvůj dotaz zodpověděl :) Kdyby ne, neváhej se ptát dál.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)