Ostatní

Fitness seriál o neřestech #3: Jaký vliv má kouření na posilování?

Autor: |

Ve třetím článku našeho fitness seriálu o neřestech se budeme zabývat závislostí, kterou je v poslední době možné vidět čím dál tím častěji. Přestože cvičení by alespoň do jisté míry mělo představovat zdravý životní styl, málokdy dokážu dojít až do posilovny bez toho, aniž bych byl donucen k inhalaci cigaretového kouře od náctiletých kluků.

Stejně jako v minulých dílech naší série se budeme i zde snažit o co nejkomplexnější a nestranné vysvětlení této problematiky.

Jaká jsou pozitiva pravidelného kouření cigaret?

Přestože negativní účinky pravidelného kouření jasně převažují nad těmi pozitivními, přece jen se nějaká najdou. Mezi ta důležitější pozitiva patří především zvýšení aktivity trávicího traktu, blokování produkce estrogenu a stimulační účinky, které oceníte především před tréninkem. Pojďme si tedy jednotlivé faktory rozebrat níže.

1. Zvyšuje aktivitu trávicího traktu

To, že nikotin dokáže zvýšit aktivitu trávicího traktu, povzbudit produkci slin a trávicích šťáv, je pro mnohé z vás jistě překvapením. Děje se tak díky tomu, že nikotin je schopný se navázat na autonomní nervovou soustavu, která produkci výše zmíněných šťáv ovlivňuje.

V podstatě to tedy znamená, že kuřáci dokáží potraviny trávit lépe. Jak si ale vysvětlíme níže, mají zvýšený kalorický příjem, tudíž to příliš velká výhra opravdu není.

Cigarety způsobují závislost

2. Blokuje produkci estrogenu

Dalším ne příliš známým „pozitivem“ dlouhodobého kouření cigaret je blokování produkce estrogenu. To velmi dobře zaznamenali autoři knihy UXL encyclopeadia of Drugs and addictive substances, na kterou v průběhu tohoto článku ještě párkrát odkážu.

No a jelikož estrogen je pro muže katabolický hormon (to jest hormon, který způsobuje rozpad svalových vláken), může se to z hlediska nabírání svalové hmoty jevit jako výhoda. Na druhou stranu je ale nutné podotknout, že estrogen je zodpovědný za mnoho dalších důležitých reakcí probíhajících v našem organismu, a tudíž omezená produkce tohoto ženského pohlavního hormonu rozhodně není jen výhodou.

3. Má stimulační účinek

Pravděpodobně jste si všimli, že poměrně dost cvičenců kouří před cvičením. Je to dáno tím, že nikotin má lehce stimulační účinky, když se naváže na nikotin-acetylcholinové receptory v nervové soustavě, což vyvolá zvýšenou aktivitu mozku a stimulaci pozornosti.

Bohužel to ale ani se stimulačním účinkem cigaret není tak růžové, neboť po chvíli dochází k přerušení stimulačních efektů a následnému mírnému útlumu.

Cigarety obsahují spoustu škodlivých látek

Jaká jsou negativa pravidelného kouření cigaret?

Nyní bychom se měli podívat na negativa, která by pravděpodobně vystačila na jeden celý článek. Zmíníme proto jen ta nejhorší nebo taková, které považujeme za zajímavá a škodlivá i z hlediska posilování. Do těchto kategorií spadá častokrát zmiňovaný karcinogenní efekt cigaret, obsah několika tisíců škodlivých látek, stažení cév a další, které si zmíníme v následujících odstavcích.

1. Způsobuje rakovinu

O tom, že cigarety způsobují rakovinu, nejspíš nikdo z vás nepochyboval. Konec konců, můžete si to přečíst téměř na každé krabičce cigaret. Kromě již známých rakovin plic, hrtanu, ledvin a slinivky se objevily i metastudie, které poukázaly na zvýšenou pravděpodobnost vzniku rakoviny tlustého střeva či jater. A to už je opravdu pěkný seznam.

2. Cigarety obsahují až 4000 škodlivých látek

Toto číslo jsme si nevymysleli my, ale pochází z úst Prof. RNDr. Jiřího Patočky, DrSc. Z těch nejškodlivějších látek rozhodně stojí za zmínku polycyklické aromatické uhlovodíky, které jsou karcinogenní, dále oxid uhelnatý, který snižuje schopnost reprodukce a formaldehyd, který způsobuje podráždění sliznice a vyvolává alergie.

Žvýkací tabák je také karcinogenní

3. Stahuje cévy

Jak potvrzují mnohé odborné články, pravidelné kouření cigaret stahuje cévy. V praxi to znamená, že krev proudí tělem hůře, a vy tudíž nemůžete dosáhnout tak dobrého napumpování a živiny do svalů postupují pouze velmi omezeně. Tento problém nedokáží vyřešit ani ty nejlepší nakopávače, a tudíž si z dlouhodobého hlediska nabírání svalů velmi komplikujete.

4. Zhoršuje syntézu bílkovin

I když to pro někoho může být překvapením, podle následujících poznatků má kouření opravdu přímý vliv na syntézu bílkovin a zvyšuje také produkci některých proteinů, jako je například myostatin. Rozdíly jsou opravdu nemalé, u kuřáků byla hladina myostatinu vyšší až o 33%.

V praxi to tedy znamená, že pravidelné užívání tabákových výrobků vám nabírání svalové hmoty velmi znepříjemňuje.

Cigarety mají spoustu negativních vlivů

5. Snižuje vytrvalost

O hemoglobinu většina z vás pravděpodobně již někdy slyšela. Pokud náhodou ne, tak jen velmi stručně vysvětlím, že se jedná o červené krevní barvivo, které má za úkol roznos kyslíku všude po těle - tedy například i do pracujících svalů.

Jak ale vyplynulo z některých vědeckých poznatků, v případě kuřáků je tomu jinak. Velmi dobře známý oxid uhelnatý, který se uvolňuje při hoření cigaret se totiž na hemoglobin naváže přednostně před kyslíkem, a proto mohou silní kuřáci mít v hemoglobinu až o 10% více právě CO než normální člověk.

V podstatě tedy kouř uvolňující se z cigaret velmi omezuje zásobování svalů živinami, a tudíž způsobuje horší napumpování a komplikuje svalový růst.

6. Zvyšuje požadavky na kalorický příjem

Abychom negativa kouření zakončili něčím nečekaným, budeme se zabývat vlivem cigaret na zvýšení odbourávání tuku (a bohužel i svalové hmoty).

Děje se tomu tak díky větší produkci stresových katabolických hormonů adrenalinu a noradrenalinu. Z provedené studie vyplývá, že u kuřáků kouřících 24 cigaret denně, došlo ke zvýšení energetického výdeje až o 10%.

Zbavte se závislosti na cigaretách

Patří cvičení a cigarety vůbec k sobě?

I když se absolutně vůbec nechci stavět do role nějakého mravokárce, tento odstavec si prostě nemohu odpustit. Ať už jednalo o jakoukoliv neřest, kterou jsme v naší sérii článků zmínili, měla nějaká přijatelná pozitiva. V případě alkoholu to bylo zlepšení inzulínové sensitivity, v případě marihuany se jednalo o zlepšení kvality spánku, a tudíž i lepší regeneraci.

Cigarety ale žádné takové pozitivum nemají a i přesto jsou, trošku paradoxně, nejrozšířenější neřestí. Proč se tedy vyplatí kouřit? Není lepší ušetřené peníze investovat do permanentky či do suplementů?

Jaký je tedy závěr článku?

Je jedno, kolik odborných studií zde zmíníme, protože se vždy najde někdo, kdo namítne, že kouří krabičku cigaret denně a stejně má dobré výsledky. Osobně znám spoustu lidí, kterým právě kouření pomáhá udržovat striktní jídelníček. A těžko říct, jestli je lepší kouření, či přejídání se sladkostmi a nezdravým jídlem.

Cílem tohoto článku tedy nebylo cigarety ani démonizovat, ani doporučovat, ale objektivně je zhodnotit a na základě vědeckých poznatků vám přiblížit jejich efekt na zdraví a na nabírání. Rozhodnutí, zda kouřit a nebo ne, je pak jen a pouze na vás.

--

Pokud máte jakékoliv otázky týkající se kouření, neváhejte se zeptat v komentářích.

Další díly ze seriálu Fitness neřesti:

Podobné články

Komentáře (2)

Honda
Srpen 6, 2018

Tyto články jsou velmi zajímavé a přínosné, Jen tak dál.

Souhlasím(+2)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Srpen 12, 2018

Mockrát děkujeme za milá slova! :) A neboj, v této sérii rozhodně budeme pokračovat. Už teď se můžeš těšit třeba na kávu nebo cheat daye . :)

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)