Suplementy

Vše, co potřebujete vědět o glutaminu

Autor: |

V tomto článku bych Vás rád seznámil s doplňkem, který považuji za nezbytný a nesmí podle mého názoru chybět „na poličce“ žádného kulturisty. Jak už název napovídá, jedná se o glutamin. Nejprve Vás s ním seznámím obecně, ohlédneme se do historie užívání, poukážu na některé jeho výhody/nevýhody, kdy a kolik glutaminu je dobré užívat, přidám vlastní zkušenost s užíváním glutaminu a na závěr Vám doporučím, co by měl vámi vybraný doplněk obsahovat a uvedu nějaké konkrétní příklady.

Na začátek - co je to glutamin?

Glutamin (Systematickým názvem (2S)-2-amino-4-karbamoyl-butanová kyselina, nebo také glutamine, l-glutamin, kyselina glutamová) je neesenciální aminokyselina, která je nejvíce zastoupena ve svalech (až 60% všech aminokyselin v těle).

Zcela běžně se vyskytuje v potravinách, jako je červené maso, luštěniny nebo mléčné výrobky. Extrémním způsobem se podílí na regeneraci svalstva a při dlouhodobém užívání působí anabolicky.           

Historie glutaminu sahá až do roku 1930, kdy sir Hans Krebs, odborník v oblasti biochemie, objevil a objasnil cyklus kyseliny močové, kde hraje glutamin velmi významnou roli. Byl velmi překvapený účinky této aminokyseliny na lidský organismus.

Co se týče glutaminu coby suplementu užívaného v kulturistice, je jeho používání záležitostí čistě moderní doby. Dříve se totiž užíval hlavně v oblasti medicíny. Postupem času se ale začaly objevovat mraky studií, které potvrzovaly jeho účinnost, a tak se z glutaminu stal nepostradatelný suplement.                                

10 významných výhod užívání glutaminu:

  • Udržuje dusíkovou rovnováhu v těle.
  • Zvyšuje koncentraci aminokyselin ve svalových a kosterních tkáních.
  • Snižuje chuť na sladké a na alkohol.
  • Zlepšuje kvalitu spánku.
  • Zajišťuje biosyntézu glukózy i bílkovin.
  • Prokazatelně zlepšuje imunitní systém organismu. 
  • Stabilizuje činnost prostaty.
  • Tvorbou glutaminu se odstraňuje amoniak z tkáně mozku.
  • Výrazně zlepšuje vstřebatelnost kreatinu v těle. 
  • Předchází hypoglykémii, neboť zvyšuje hladinu krevní glukózy.

Jelikož je glutamin látka tělu naprosto přirozená, nemá žádné vedlejší nebo nežádoucí účinky, a proto se při jejím užívání není čeho bát.

TIP: Kreatin - Kdy a kolik ho brát?

Dávkování glutaminu

Ptáte se, kdy a jak užívat glutamin? Optimální dávka je 20g denně.

Ideální je rozdělit si ji do 4 denních dávek. První porci této aminokyseliny by mělo tělo dostat ihned po probuzení. Ranní dávka glutaminu totiž zvyšuje produkci růstového hormonu v těle na několik dalších hodin. Ze stejného důvodu je dobré zařadit stejnou porci i večer před spaním. No a zbylé dvě pětigramové dávky bych doporučil smíchat a instantními aminokyselinami a užívat jednu z dávek 10 minut před tréninkem a druhou bezprostředně po něm. 

V dobách, kdy jsem byl líný hledat informace o nejrůznějších suplementech, jsem glutamin považoval za hloupost. A když tak poslouchám rozhovory mladších kluků, které v posilovnách potkávám, myslí si to stejné. Každý z nich má „bécéáčka“, „zetemáčka“ a kdoví co ještě, ale o nějaký glutamin se vůbec nezajímají. Přitom ze svých vlastních zkušeností mohu glutamin označit za daleko lepší suplement, než výše zmíněné BCAA.

Jaký glutamin vybrat?

To, co by Vás mělo při výběru správného glutaminu zajímat ze všeho nejvíce je skutečný obsah glutaminu. Pokud se jakýkoliv suplement jmenuje „Glutamin+10 zbytečných látek pro tvorbu svalů,“ vyhněte se mu obloukem. Kupujte pouze ten, který je neochucený a obsahuje skutečně 100% glutaminu. Příchuť je v případě glutaminu zcela zbytečná, neboť ho ve většině případů neužíváte samotný. Například já ho před i po tréninku piji s ochucenými aminokyselinami (BCAA), ráno a večer s proteinovým nápojem. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že pokud se jedná o 100% glutamin, tak není nejmenší rozdíl mezi výrobci.

Osobně už jsem vyzkoušel glutamin od Prom-In (odkaz), My-Protein (odkaz) a mnoho dalších. Řadím ho společně s proteinem mezi mé nejdůležitější suplementy. S jeho účinky jsem naprosto spokojený a stal se pro mě nepostradatelným jak v období diety, tak i v objemových fázích mé přípravy.

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád vyjádřil svůj názor? Pošli nám komentář.