Suplementy

5 suplementů, za které zbytečně vyhazujete peníze

Autor: |

Určitě znáte ten pocit, když nakupujete suplementy a přemýšlíte, co všechno by se vám asi tak doma hodilo. Proklikáváte se stovkami různých produktů a při čtení jejich popisků získáváte pocit, že tenhle doplněk prostě a jednoduše musíte mít, protože žádný nenabízí takhle skvělé účinky podložené tolika vědeckými studiemi. A teď zpátky do reality.

Poznat nekvalitní suplementy od těch kvalitních může být někdy velmi těžké. O to horší to je, pokud se cvičením teprve začínáte. Abychom vám ukázali, jakým doplňkům byste se měli raději vyhnout, vytvořili jsme pro vás následující seznam.

1. Nekvalitní multivitamíny a multiminerály

Téměř pokaždé, když dojde na multivitamíny a multiminerály v našich článcích zdůrazníme, že se jedná o ty nejdůležitější doplňky vůbec. To ale jen za předpokladu, že zvolíte opravdu kvalitní doplněk, kde budou dobře využitelné složky. Abychom si využitelnost některých složek lépe ilustrovali, uveďme si příklad na kvalitních a nekvalitních formách hořčíku. Mezi ty kvalitní patří například:

  • Citrát- Pravděpodobně nejpopulárnější forma hořčíku, levný a snadno vstřebatelný. Při vyšších dávkách je sice projímavý, ale při běžném užívání je nejlepší volbou. Je energizující, díky účasti citrátů na Krebsově cyklu.
  • Malát- Další velmi dobře využitelná forma, která je energizující díky účasti kyseliny jablečné (malátu) v mnoha enzymech zajišťujících právě energizaci.
  • Glycinát- Jedna z nejlepších forem, hořčík je zastoupený v chelátové vazbě mezi dvěma aminokyselinami označovanými jako glycin, narozdíl od předchozích dvou není energizující, ale uvolňuje.

Pokud na hořčíku budete chtít za každou cenu ušetřit a zvolíte nekvalitní produkt, dostanete pravděpodobně jednu z těchto dvou forem:

  • Síran hořečnatý- Původně se používal pro své laxativní účinky, využitelnost kolem 5%
  • Oxid hořečnatý- Nejčastěji je v nekvalidoplňcích z lékárny (paradoxně), bohužel se vyloučí rychleji, než se dokáže vstřebat. V organismu tak zůstávají zhruba 4%

Když už se tedy rozhodnete investovat do multivitamínů, rozhodně dbejte na kvalitu. Jestli se bojíte, že kvalitní doplňky nepoznáte, může vám s výběrem pomoci naše srovnání nejlepších multivitamínů na trhu, kde jsme ty nejlepší doplňky objektivně seřadili a porovnávali mezi sebou.

Prom-IN Vita Solution multivitamín

2. “Revoluční” formy kreatinu

Kreatin monohydrát je bezpochyby jedním z nejúčinnějších doplňků v silových sportech. Spolu s rostoucí popularitou se ale začaly objevovat i jeho “revoluční” formy. Dnes už tak můžete vybírat z desítek různých druhů - od kre-alkalynu přes kreatin ethyl ester až po kreatin citrát. I když všechny slibují, že jsou “koncentrovanější, účinnější a lepší”, ve skutečnosti se v organismu naprostá většina z nich přemění velmi rychle na kreatinin (neúčinný metabolit kreatinu), čímž celý doplněk ztrácí efektivitu.

Z vlastní zkušenosti mohu jen a pouze doporučit kreatin monohydrát, stejně tak i velké množství vědeckých studií potvrdilo jeho efektivitu, tudíž nevidím důvod, proč se snažit hledat neustále lepší variantu.

Pro požadovaný efekt bohatě postačí dávka 3g, protože odborné poznatky prokázaly, že při tomto dávkování dosáhli sportovci stejných výsledků, jako při dávkování daleko vyšším. A tudíž je kreatin monohydrát vzhledem k ceně za jednu dávku nejen velmi účinný, ale taky extrémně levný suplement, do kterého se vyplatí investovat.

TIP: Výběr 10 nejlepších kreatin monohydrátů na trhu!

3. Spalovače tuků

Spalovače tuku jsou doplňky, které čelí opravdu velké popularitě, neboť do nich mnozí lidé vkládají velkou důvěru při snaze zhubnout. Pravda je ale taková, že žádný legální spalovač vám vaše snažení příliš neulehčí, a tudíž ho považujeme za zbytečnou investici. Něco naprosto jiného představují nelegální spalovače, jako je například efedrin, clenbuterol, T3 a další, ale jejich účinky je pro potřeby běžného cvičence naprosto zbytečné zmiňovat.

To, co vám spalovače tuku mohou opravdu dodat, je psychická podpora, která je v dietě důležitá. Z mého pohledu se ale i přesto jedná o doplňky, které nabízí minimální efekt za vysokou cenu. Skvělým příkladem může být třeba populární l-carnitin, který výrobci nabízí jako nejlepší spalovač na trhu. Faktem ale je, že tělo ho má dostatek a uložené tuky přes mitochondrii proudí i bez suplementace tohoto doplňku. Přestože vědecké poznatky se značně liší (zatímco některé studie zaznamenaly rozdíl mezi skupinou užívající l-carnitin a placebo až 3kg zhubnutého tuku, jiné nezaznamenaly absolutně žádný efekt), z mojí osobní zkušenosti považuji karnitin za vyhozené peníze.

Extrifit Thermogel

4. Nekvalitní gainery

Co by to bylo za článek o suplementech, za které zbytečně vyhazujete peníze, kdyby se v něm neobjevil gainer. Osobně jsem nevěřil tomu, že jsou nutriční hodnoty těchto doplňků tak špatně až do doby, kdy jsem začal hledat kvalitní gainery do našeho srovnávání nejlepších sacharidových doplňků na trhu. Tehdy jsem totiž poznal, že najít kvalitní gainer je opravdu složité. To ale neznamená, že vůbec neexistují. Například takový One Stop Xtreme od Reflexu, který se stal vítězem výše zmíněného žebříčku, obsahuje ve 100g pouze 1,3g jednoduchých cukrů a celkově je jeho složení opravdu dobré.

To je ale jeden z opravdu mála gainerů, do kterých by se vyplatilo investovat. Ostatním je lepší se obloukem vyhnout. Obsahují totiž zbytečně vysoké množství jednoduchých cukrů a pro nabírání svalové hmoty jsou naprosto zbytečné. I lidé, kteří mají velké problémy s nabíráním hmoty, by měli být schopní přibrat z běžné stravy, pokud jí je dostatečné množství.

Vhodnou alternativou nekvalitních komerčních gainerů může být doma vyrobený gainer, který je levnější, chutný a hlavně obsahuje jen kvalitní suroviny, které si můžete upravit podle vlastních preferencí. Pokud vás zajímá, jak si ho snadno a rychle vyrobit, určitě se neváhejte podívat na následující video z našeho YouTube kanálu:

5. Testosteron boostery

Posledním doplňkem, který stojí za to v dnešním článku alespoň v krátkosti zmínit, jsou testosterone boostery. I to jsou totiž doplňky, které absolutně nefungují a slouží jen k vytáhnutí peněz z důvěřivých zákazníků. Své opodstatnění možná mohou mít u lidí nad 40 let, kdy je jejich přirozená hladina testosteronu opravdu velmi nízko, ale na mladé lidi absolutně vůbec nefungují. Typickým příkladem testosterone boosterů je kotvičník zemní (tribulus terrestris). Ten sice může přinést celé spektrum významných účinků (například zdravá játra), ale zvýšení testosteronu od něj rozhodně neočekávejte.

To by bylo pro tento článek všechno a my doufáme, že do těchto pěti nefunkčních suplementů už nikdy nebudete investovat. Jestli máte nějaké dotazy, neváhejte se zeptat v komentářích, rádi vám na ně odpovíme.

TIP: Kterých 5 suplementů, jsou naopak dobrou investicí?

Za které suplementy vyhazujete peníze z okna? (Video):

Podobné články

Komentáře (5)

@broccoli_gainz
Prosinec 17, 2018

Souhlasím, a to by se jich ještě pár našlo. Mnoho lidí neví, že prostě tento byznys je jen o penězích prodat cokoli lidem, co se v tom nevyznají, viz TST boostery apod.

Souhlasím(+2)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Prosinec 27, 2018

Samozřejmě, že by se našlo více suplementů. V dnešní době je celkově problém už s kvalitou vstupních surovin, tudíž spotřebitel často vůbec neví, na čem je. Skvělým příkladem jsou například omega 3 MK. Ty levnější mohou pocházet z ryb náchylných má příjem těžkých kovů, ty kvalitní naopak ze sladkovodních malých ryb. Kromě ceny ale většinou spotřebitel o kvalitě ale příliš neví.

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(-1)
Pavel Dostál
Únor 1, 2020

Jsem překvapený, ze v článku se pise o efedrinu, clenbuterolu a T3 podle me je to zbytečné, naturální sportovci o tom nemusi číst.... Spalovač L-carnitin, synefrin atd. Jsou dostupné a účinné látky, ikdyz jsou slabší, ale nezatracoval bych je.... Muj názor... Jinak souhlasím

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
abc
Srpen 19, 2020

Zdravím.

Nechci tady obhajovat L-carnitin, diskutovat o tom a dohadovat se, ale tvrdit o něm, že je zbytečný a neopodstatněný, proto že ho tělo má dostatek a že je ve stravě, tak na co ho ještě brát, když je jeho funkce jasně prokázána, je výžně naivní nesmysl. Creatinu má tělo taky dostatek a dostáváme ho do sebe taky z masa etc. ale suplementace kreatinu nad míru, kterou má tělo přirozeně, je jasně opodstatněná a stejně je to i s L-carnitinem. Ale přečíst si někde nějaké rádoby "studie" a ještě tvrdit, že nějaká znich údajně prokázala i snížení účinnosti ostatních suplementů, je dle mého skromného názoru opravdová blbost a výsměch seriózním recenzentům. L-carnitin podporuje spalování tuků, to je prostě fakt, navíc má ještě spoustu dalších benefitů. A ano, máme ho v těle dostatek, ale to kreatinu taky a suplementuje se na kila. A proč? Prootže i když je ho dostatek, tak jeho suplementací napomáháme urychlovat jistý proces. Takže tvrdit tohle o L-carnitinu je podobné, jako tvrdit o Creatinu, že je zbytečné ho brát, že si ho tělo umí vytvořit samo a dodáváme ho stravou a nemáme ho tudíž nějaký nedostatek a proto jsou to vyhozené peníze. ???

Toto je dva roky stará recenze a tady vidíte jak nějaký mlaďounký nezkušený hubený klučina ve videu na základě svého názoru vytvořeného, že si někde něco přešetl a že mu někde někdo řekl, tvrdí jednu věc a o dva roky později máte na stejném webu toto...

https://www.svetfitness.cz/clanek/karnitin-pod-drobnohledem/

...kde je jasně karnitin vyzdvihován jako super věc.

Proto opakuji, nenechte se zmást, používejte hlavu, nedejte na tyhle "nezaujaté" rozumbrady (viz vyhublý, spíš jako ajťák vypadající, klučina ve videu) a sami si udělejte průzkum, prohledejte více zdrojů a poptejte se lidí, kteří tomu opravdu rozumí a mají s tím reálné zkušenosti a ne (slyšel jsem, že jedna bába povídala a četl jsem někde, že...).

Přeji všem co nejlepší zdraví, šťastný život a skvělé výsledky ;)

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
abc
Srpen 19, 2020

A úplně stejný člověk dělal i recenzi na kontroverzní mana drink, kde se jen všichni rozhádali a hodně lidí díky tomu začalo mana drink napadat. Ale manadrink je pro normální lidi, co nestihají jíst nebo nechtějí jíst v mekáči a je pro ně lepší dát si něco zdravého a vyváženého na snídani, když ráno normálně snídat nestihnou, než aby jedli nějaké blufy za drahé peníze v mékáči. Tento recenzent tam plácá stejné argumenty, že si někde přečetl a že studie ta a ta.. a bla bla. A napadání lidí z many, že jen kopírují něco z wikipedie nebo jiných webů ctrl+C a ctrl+V, dalšími lidmi v komentářích, že si jen dělají reklamu atp., ale vždyť tady ten recenzent to dělá taky. Někde si něco přečte a pak to posílá dál a dělá reklamu spoustě produktů a my to jak tupé ovce čteme a věříme všemu, co píše. A protože mu nesedli lidé z many a jejich výborný produkt, tak ho haní jako tady L-carnitin. Nemá to nijak ověřené vlastní zkušeností a vědeckým pokusem, nebo si myslíte, že někdy viděl na vlastní oči crebsův cyklus? Těžko. To nikdo, dá se to jen prokázat vědecky a u takového vědeckého pokusu mohl být taky jen těžko, nehledě na to že ani nemůže mít vědomosti, aby tomu porozuměl jako největší vědecké kapacity, co píšou vědecké články a tyto pokusy dělají. Takže si někde něco přečetl nebo slyšel a pak na základě toho něco tvrdí, že je nebo není opodstatněné a správné atp., jenže do toho může jen těžko vidět, jen používá ve své podstatě ctrl+c a ctrl+v tím, že si udělal nějaký pochybný názor na základě přečtení si něčeho na webu čemu říká vědecká studie a pak dělá reklamu firmám a jiné firmy napadá. Ale kdysi největší mozky světa tvrdili že země je placatí, že špenát ma nejvíce železa.. ale jsme lidi a děláme chyby, špenát nemá nejvíce železa, protože udělali chybu při pokusech a jejich zapisování.

Nebuďte hloupé ovce a nevěřte takovým to lidem vše co napíšou. Neříkám většina z toho co píšou je často pravda, protože ty jejich vyčtené informace jsou často už tradiční notoricky známá fakta, ale ne vždy a je to o to víc pravděpodobné, když v tom jsou takové extrémní hádavé emoce, jako u nějakého malého rozmazleného fakana.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)