Strava

Nevíte, co si s sebou vzít na túru? Máme pro vás 7 praktických tipů

Autor: Mirek Křivánek |

Už vás nebaví mít na túrách pořád stejné varianty svačin? A nebo vůbec nevíte co si vzít s sebou? Chystání jídla na túry může být pro spoustu lidí těžké. Svačina musí být výživná, vyvážená a nejlépe i skladná. V tomto článku se budeme věnovat naším top tipům na právě taková jídla. Ukážeme vám, že variant je spousta a představíme si jednotlivé možnosti, jejich nutriční hodnoty a důvody, proč zrovna tyto varianty doporučujeme.

Jaká je nejlepší svačina na cesty?

Při rozhodování o tom, co si vzít s sebou na túru, musíte zohlednit několik faktorů. Na jak dlouho jdete? Pokud se jedná o vícedenní túru, bude někde cestou možnost doplnit si zásoby jídla? Přespáváte venku, nebo máte zařízené ubytování, kde si můžete večer dát teplé jídlo? Tohle všechno může ovlivnit vaši volbu potravin. My bychom vam přesto doporučili tato jídla, která považujeme za univerzální:

Celozrnná bageta

Jednodenní túry nám dovolují vzít si čerstvé potraviny bez toho, abychom se museli ohlížet na trvanlivost. Důležitým aspektem tohoto jídla jsou dílčí potraviny pro přípravu. Jestliže chceme, aby jídlo bylo vyvážené, potřebujeme zde mít zastoupeny všechny makronutrienty. Zdrojem sacharidů může být třeba bageta nebo jiné pečivo, přičemž my určitě doporučujeme vybrat celozrnné. Ačkoliv bílé pečivo je dnes démonizováno tak trochu neprávem, celozrnné alternativy často disponují nižším glykemickým indexem a obsahují o něco více vitamínů či minerálů. Jako zdroj bílkovin můžeme použít například kvalitní sýr a šunku, u které je dobré dbát na co nejvyšší obsah masa a naopak co nejmenší množství soli. Bagetu pak doplníme o zeleninu a dostaneme kvalitní a výživné jídlo na cestu.

Můžu si koupit bagetu někde po cestě?
Jestli si říkáte, že si v tom případě stačí koupit bagetu na benzínce, není tomu tak. Průmyslově zpracované potraviny jsou obecně méně prospěšné pro naše tělo a do této kategorie spadají i předpřipravené bagety – hlavními rozdíly je obsah konzervantů a ve většině případů i nezdravých omáček.

Sušené maso

Jako rychlý zdroj bílkovin na cesty můžeme zvolit sušené maso neboli jerky. Je to skvělá volba, díky které můžeme na túře získat plnohodnotné živočišné bílkoviny. Nutriční hodnoty sušeného masa jsou vyšší než u běžně zpracovaného masa díky nižšímu podílu vody. Vzhledem k tomu, že výrobní proces sušeného masa je relativně šetrný, nedochází k žádnému významnému snížení biologické hodnoty živin. Ve 100g průměrného sušeného masa najdeme hned cca 33g bílkovin a až 30g tuku, ovšem konkrétní nutriřní hodnoty se liší produkt od produktu. Oproti běžnému zpracování má však metoda sušení několik výhod pro delší cesty. Maso má dlouhou trvanlivost i bez skladování v chladu, a tak ho můžeme vzít i na několikadenní cestu. Další výhodou je, že sušené maso je lehké a skladné. Pokud byste nevěděli, jak máte sušené maso vybrat, na našich stránkách máme sestavený žebříček nejlepších produktů.

 Sušené maso je skvělá svačina na cesty, protože je lehké a nezkazí se.

Instantní produkty

Pod pojmem instantních produktů si většinou představíme průmyslově zpracované potraviny bez nutriční hodnoty. Avšak zde jednoduše najdeme výjimky, které si níže představíme. Tento typ jídel volíme pro jejich jednoduchou a rychlou přípravu, pro kterou potřebujeme pouze vodu. Instantní produkty jsou na vícedenní túry vpodstatě nezbytné. Jsou lehké, rychlé na přípravu a při správné volbě také nutričně hodnotné.Jako menší svačiny můžeme zvolit například ovesné kaše či vícesložkové proteiny. Ovesné kaše jsou skvělým zdrojem polysacharidů. Důležité však je vybrat výrobek, který neobsahuje moc konzervantů a přidaných cukrů. Na našem webu najdete například recenzi instantního nápoje Shake-it, který obsahuje nejen ovesné vločky, ale také chia semínka, nepražené kakao a rýžový protein. Vícesložkový protein nám poslouží jako skvělé doplnění bílkovin. Můžete sáhnout po jakémkoli proteinovém přípravku, který doma máte, avšak vícesložkový protein poslouží lépe, díky delší době zasycení. Ty nejlepší produkty jsme seřadili v našem žebříčku kvalitních vícesložkových proteinů.

Nápoje podobné námi recenzovanému Shake–It jsou skvělou volbou na cesty.

Oříšky a semínka

Další variantou lehké, skladné a nutričně nabyté svačiny jsou ořechy a semínka. Ořechy se i v běžném jídelníčku využívají jako zdroj zdravých tuků a to nenasycených mastných kyselin, mezi které patří také omega-3 mastné kyseliny. Ve spoustě běžně dostupných ořechů najdeme více než 50g tuku na 100g. Stačí nám tedy menší porce na zasycení, což vypovídá o jejich praktičnosti na cesty. Ořechy však nejsou zdrojem pouze tuků, obsahují i rostlinné bílkoviny a to až 20g na 100g produktu a vlákninu, která zajistí ještě lepší zasycení. Ořechy a semínka pak můžeme přidat k sušenému ovoci nebo proteinu a získáme vyvažené a zdravé jídlo.

 

Energie na 100g [kcal]

Tuky na 100g [g]

Bílkoviny na 100g [g]

Vláknina na 100g

[g]

Arašídy

602

49

25

8

Mandle

633

54

21

12

Kešu

583

46

17

2

Vlašské ořechy

718

63

16

6

Dýňová semínka

581

46

36

9

Slunečnicová semínka

635

56

24

10

 Nutriční hodnoty potravin jsme čerpali z Kalorických tabulek.

Ovoce

Cítíte-li se na túře unaveni, je dobré sáhnout po rychlém zdroji energie. A právě tím jsou jednoduché sacharidy, které se rychle uvolní do krevního řečiště odkud už je jen krátká cesta do svalů a ostatních orgánů, které potřebují doplnit živiny. Právě tyto sacharidy nám na cestě perfektně zajistí třeba ovoce. Není to však jediný benefit ovoce, nalezneme v něm také spoustu minerálních látek a vitamínů. Pokud se jedná o jednodenní výlet a nejsme-li omezeni místem a trvanlivostí, je vždy lepší sáhnout po čerstvém ovoci. Pakliže jedeme na více dní, volíme sušené, i zde máme na výběr z několika variant produktů, které se nejzásadněji liší způsobem zpracování.
 

Jakými způsoby se zpracovává ovoce? 

Způsoby zpracování rozdělujeme na sušení teplem a lyofilizaci. Lyofilizace, neboli sušení mrazem je proces, při kterém se ovoce zmrazí a následně se snižuje tlak a zvedá teplota, aby voda v ovoci podlehla sublimaci. Tím se z ovoce odstraní až 99% původně obsažené vody.

Lepší varianta je ovoce lyofilizované, jelikož neobsahuje žádný přidaný cukr ani jiná aditiva a při procesu lyofilizace nedochází k denaturaci makro ani mikronutrientů. Trvanlivost lyofilizovanáho ovoce je až několik měsíců, přičemž si velice dlouho zachovává původní chuť.

Proteinové tyčinky

Jestliže jezdíte na túry pravidelně, tak jste si s sebou určitě už někdy zabalili tyčinku. Zvolili jste však správně? Tyčinky, které běžně seženete v supermarketu nemají ideální složení. Je v nich spousta přidaného cukru, konzervantů a obsahují malé množství bílkovin. Množství bílkovin je přitom zásadní parametr, který bychom si měli hlídat, když tyčinku počítáme jako plnohodnotnou svačinu. Bílkoviny nás dobře zasytí a slouží jako zdroj energie po delší dobu. Pokud byste tápali jak takovou tyčinku vybrat ,sestavili jsme pro vás žebříček nejlepších proteinových tyčinek na trhu.
Z proteinových tyčinek můžeme dát ruku do ohně třeba za Pure Bar od Prom-Inu.

Konzervy

Pokud nechcete, aby všechno jídlo, které máte s sebou na vícedenní túru, byl ‘prášek’, určitě sáhněte po konzervě. Konzervované jídlo má dlouhou trvanlivost a na svůj objem je velice výživné. Z konzervovaného jídla volíme většinou takové, které nám zajistí dostatek bílkovin. Skvělou volbou tak může být například tuňák. Jedna konzerva tuňáka vás vyjde na pár korun a obsahuje více než 20g kvalitních bílkovin a zdravé tuky. Pokud nejste fanouškem tuňáka, tak stačí zvolit konzervu s jiným typem masa. Opět je důležité zvolit správně, dívejte se tedy po produktech obsahujících co nejméně soli a konzervantů, ovšem co největší procento masa. Například společnost Aktin prodává kvalitní (nejen) masové produkty vhodné na cesty: 

Jestliže na túry vozíte i jiné jídlo, než výše zmíněné, byli bychom rádi, kdybyste napsali své favority  do komentářů. Inspirujete tím nejenom nás, ale i ostatní čtenáře. 

Podobné články

Diskuze (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.