Trénink

Dokáže posilování v útlém věku pozastavit růst?

Autor: |

Na chození do posilovny máš ještě času dost, přece nechceš skončit se svými 160cm nafurt.” To je věta, kterou jsem od své první návštěvy fitka slyšel nesčetněkrát nejen od rodičů. A věřím, že stejný „problém”, tedy spíše úsměvné nepochopení významu posilování, jistě zažívá dnes a denně spousta mladých kluků.

Pojďme se tedy v dnešním článku podívat na to, zda posilování opravdu může zastavit růst, představit si základní faktory ovlivňující růst do výšky a jednou pro vždy tento častý omyl uvést na pravou míru.

Kde se tenhle mýtus vůbec vzal?

Pojďme si ze všeho nejdříve říct, kde se vůbec myšlenka o zastavení růstu následkem chození do posilovny vzala. Asi nejlogičtější tvrzení říká, že intenzivní trénink s těžkými váhami může poškodit růstové ploténky. To jsou chrupavčité destičky zajišťující růst kostí do délky. A v podstatě se nedá říct, že by toto tvrzení bylo čistý nesmysl. Jen je důležité k němu dodat, že podle mnohých rešerší je až 30% dětských zranění vzniklých při sportu (bez ohledu na konkrétní druh aktivity) spojeno právě s růstovými destičkami.

Je to dáno z velké části i tím, že destičky jsou u dospívajících o něco citlivější. Nicméně to v žádném případě neznamená, že jakékoliv poškození okamžitě znamená zastavení růstu, jde jen o prvotní důkaz toho, že v mladém věku není dobré hnát cokoliv do extrémů. Ale k tomu se v dnešním článku ještě dostaneme.

Pavel Beran

Jaké faktory ovlivňují růst do výšky?

V další části článku bychom si měli říct, jaké základní faktory vůbec růst do výšky ovlivňují. A pokud čekáte, že mezi nimi je i silový trénink, článek můžete klidně vypnout. Daleko více totiž výšku ovlivňuje správná výživa, genetické predispozice, syntéza jednotlivých hormonů v těle a v neposlední řadě také tzv. nitroděložní faktory, které ale nejspíš není potřeba více rozebírat, protože jsou definovány během vývoje plodu v těhotenství.

1. Správná výživa

Z mého pohledu extrémně důležitým, ale zároveň častokrát i tak trochu opomíjeným faktorem, je správná strava mladých lidí. A nejedná se zdaleka jen o makronutrienty, velmi podstatné jsou i vitamíny, minerály a stopové prvky.

Děti mají častokrát zvýšené požadavky na příjem jednotlivých nutrientů, protože jsou, jak se říká “ve vývinu” a potřebují například vyšší množství vápníku pro správný vývoj kostí a zubů, draslíku pro fungování nervového systému i vývin svalů, ale i třeba takového železa, které pomáhá předcházet anémii a je nezbytné pro transport kyslíku. Když ale úplně odstoupíme od těchto mikroživin, jak poukazují odborné weby, velmi důležitou roli hraje i celkový příjem kalorií a bílkovin.

Důležité vitamíny a minerály

2. Genetické predispozice

Genetické predispozice jsou pravděpodobně aspektem, který není potřeba zdlouhavě rozvádět. Pokud máte coby rodiče oba 150cm a vaše 145cm dítě se v 15 letech rozhodne začít cvičit, nemůžete jeho výšku dávat za vinu silovému cvičení. Genetika je zkrátka a dobře něčím, co nejde jen tak snadno ovlivnit.

3. Syntéza hormonů v těle

Přestože v souvislosti s hormony ovlivňujícími růst se bavíme v množném čísle, nejvýznamnější roli má jen jeden, a sice růstový hormon (RH). Vlivem působení růstového hormonu totiž dochází ke zvýšení produkce somatomedinů, které dokáží stimulovat růstové ploténky, čímž přímo ovlivňují růst kostí do délky. O jeho funkčnosti svědčí i fakt, že v případě jeho nedostatku u dětí bývá předepisována rekombinantní forma hGH. 

A proč že jsou všichni kulturisté malí?
Možná vás v souvislosti s výše zmíněným napadne, zda jsou všichni kulturisté takhle „malí” třeba kvůli nízké hladině růstového hormonu. Samozřejmě, že ne. Je to dáno spíše tím, že kulturistika je sport dbající na estetiku a čím nižší sportovec je, tím kratší má většinou svalová vlákna, což v konečném důsledku působí daleko mohutněji a lépe, než když má stejné množství svalů nějaký přerostlý dvoumetrový obr.
Pokud tedy chcete uspět v kulturistice, je výhodou nebýt vysoký, nicméně určitě nezůstanete navždycky zakrslí kvůli tomu, že začnete cvičit od útlého věku.

Flex Lewis výška 166cm

Jak tedy bezpečně cvičit už v útlém věku?

Jelikož se náš článek pomalu, ale jistě blíží k závěru, měli bychom zde zmínit i pár rad, které se určitě hodí dodržovat, pokud jste se rozhodli (nebo vaše dítě), že chcete chodit aktivně do posilovny.

1. Posilování není sprint, ale maraton

Tahle rada je tou vůbec nejdůležitější, jakou vám ze svých zkušeností můžu dát. Ve 13 letech nejde o půlmetrový obvod bicepsu či dřepnutí 300kg, svaly v tomhle věku nejsou vyzrálé a silové schopnosti jsou značně omezené. Můžete se ale naučit naprosté základy, které vám posléze usnadní spoustu času a dovolí vám neskutečně profitovat z hlediska nárůstu svalové hmoty i síly.

Skvělým příkladem je dřep. Pokud začnete de facto odmalička dělat dřepy, budete mít zvládlou mobilitu, stabilitu, rozložení váhy a dokážete velmi efektivně zacílit na konkrétní svalové skupiny. A zátěž můžete postupně přidávat až když bude vaše technika vychytaná a vy budete o něco starší.

A proč jsem dal za příklad zrovna dřep? Protože se jedná o extrémně náročný cvik, který nezvládá většina dnešních cvičenců. Skvěle o něm mluví například populární Jonáš Petřík, tudíž pokud se chcete o tomto náročném cviku dozvědět více, určitě se podívejte na jeho video:

2. Není to o tom, jak velký jsi

Opět se dostáváme k tomu, co jsem již jednou zmínil v předchozím odstavci. Ve 13 letech po vás nikdo nemůže chtít, abyste zacházeli do jakýchkoliv extrémů. Prostě cvičte tak, aby vás to bavilo, protože to je stěžejní předpoklad určující, zda u tréninku vydržíte, nebo to po pár dnech či týdnech zabalíte. Neorientujte se pouze na stroje, stejně jako necvičte pouze s volnými vahami náročnými na techniku. I komplexní vědecké poznatky se shodují na tom, že trénink postavený na rozličných principech a metodikách může mít obrovské množství benefitů již od útlého věku.

3. Zaplať si dobrého trenéra

Mít zkušený dohled je naprosto základní věc, která by neměla míjet žádného nového návštěvníka posilovny. Tím spíše ne, pokud se stále ještě jedná o děti. Samozřejmě chápu, že finanční situace trenéra mnohdy nedovoluje, nicméně každý sport vyžaduje finanční investice.

V tomto případě můžete požádat o pomoc i zkušenějšího kamaráda, který pár svých tréninků jistě obětuje tomu, aby vás alespoň ty nejdůležitější základy naučil. A pak už to samozřejmě bude jen na vás a na tom, jak se k přijímání nových informací sami postavíte.

Mrtvý tah správné provedení

Závěr

No a to by bylo pro tento článek všechno. Pokud uvažujete o chození do posilovny, rozhodně vám to můžu doporučit, protože je to nepopsatelná záliba, která vás naprosto pohltí. Jen musíte v útlém věku extrémně dbát na správné provedení, nedělat věci bez rozmyslu a nad vším důkladně přemýšlet, případně to konzultovat se zkušenějšími sportovci. Pokud máte k dnešnímu tématu nějaké otázky, určitě se neváhejte zeptat v komentářích, vždy vám rádi odpovíme!

Další podobné články:

Podobné články

Komentáře (3)

Anonym
Květen 4, 2019

Já bych řekl že problém nespočívá v tom že nevyrostete a tak nemůžete cvičit... Problém bych řekl že je spíše v tom že vás do posilovny pustí až od těch 15 (nebo jsem se zatím ještě nesetkal s tím že dřív...) Já jsem si prostě musel počkat rozhodně ne pro to abych ještě vyrostl...

Souhlasím(+2)
Nesouhlasím(-1)
Mirek Dvořák
Květen 4, 2019

Ahoj,

Díky za tvůj názor, já si myslím, že kdo opravdu chce chodit do posilovny, cestu si k tomu najde. U nás máme fitko, kam můžeš od 13 let, ale jinak každej máme třeba nějakýho kamaráda, co chodí cvičit někam do sklepa. A tam ti občanku nikdo kontrolovat nebude. Je pravda, že dost posiloven ten vstup omezuje věkem, ale to neznamená, že všechny a už vůbec to neznamená, že není dobré vytvořit takto ucelený článek, který může rodičům (ale samozřejmě ne jen jim) vysvětlit, že chození do posilovny pro jejich děti nepředstavuje žádný problém a riziko, když to dělají s rozumem, pomalu a správně.

Hezký den.

Souhlasím(+4)
Nesouhlasím(0)
Anonym
Květen 5, 2019

Ano v tomhle souhlasím, to je pravda... Je pravda že moji rodiče s tím problém neměli takhle jsem nad tím nepřemýšlel, ale tady u nás jsem se já třeba pod 15 let nedostal a kamaráda co cvičí ve sklepě taky nemám takže já jsem si fakt na cvičení do těch 15 musel počkat, do té doby max se svojí váhou a tak myslím že ani takové riziko poškození růstových destiček není, i když určitě taky nějaké je...

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(0)