Strava

Konzumace syrových vajec při posilování - doporučíme to kulturistům?

Autor: |

Viděli jste někdy Rockyho? Já si tuhle filmovou sérii zamiloval od doby, kdy jsem ji před mnoha lety viděl poprvé. Ale jedna scéna mě nikdy nepřestávala udivovat. Když si ještě jednou pozorně přečtete název tohoto článku, pravděpodobně vám hned bude jasné, že se jedná o scénu, kdy Rocky každé ráno rozklepne do skleničky pár syrových vajec a s nepříliš velkým entusiazmem je spolyká.

Pokaždé mi vrtala hlavou otázka, zda je tahle ranní rutina vůbec bezpečná a jestli může mít nějaký přínos. Prošel jsem si proto pár vědeckých studií, odborných citací a v neposlední řadě osobních zkušeností. Výsledky mého pátrání se tedy dozvíte v našem dnešním článku.

Nutriční hodnoty se nezmění, využitelnost ano

Ze všeho nejdůležitější věcí, kterou si musí každý uvědomit, je, že nutriční hodnoty syrového vajíčka se od toho denaturovaného nijak neliší. Stále obsahují stejné množství všech 9 esenciálních aminokyselin, stále obsahují stejné množství bílkovin a kvalitních tuků, stále jsou bohatým zdrojem vitamínů B, C, D, E a K. To, v čem se ale liší syrové vajíčko od uvařeného, je využitelnost bílkovin. A podle jedné z provedených studií je tento rozdíl dokonce velmi markantní. Zatímco z vařených vajec se využilo asi 90% bílkovin, u syrových to bylo pouze 50%.

To ale není jediná nevýhoda syrových vajec. Navíc totiž obsahují ještě bílkovinu zvanou avidin, která má schopnosti se vázat ve stabilní komplex s biotinem (vitamínem B7), čímž zároveň blokuje jeho biologické využití. Dobrá zpráva je, že tato bílkovina tvoří zhruba 0,05% sušiny bílku a při tepelné úpravě vajec se tento negativní efekt navíc zmírní. Aby tedy došlo k významnému narušení vstřebatelnosti tohoto vitamínu, museli byste sníst enormně velké množství vajec.

Tepelně upravené vajíčka

Mohou být kontaminované salmonelou

Pokud jíte syrová vejce pravidelně, riskujete nákazu salmonelou, bakterií způsobující břišní tyfus, břišní paratyfus a salmonelózu. Naprosto spolehlivě ji přitom zničí teploty kolem 100°C, jako účinná teplota se většinou uvádí alespoň 75°C po dobu alespoň 5 minut. Naštěstí riziko nákazy není příliš velké - podle dostupných studií je salmonelou kontaminováno pouze 1 ze 30 000 vajíček produkovaných v USA. Nicméně to nic nemění na faktu, že syrová vejce jsou nejčastějším původcem onemocnění salmonelou.

Jak minimalizovat rizika?

I když samozřejmě není možné veškerá rizika naprosto odstranit, můžete je alespoň minimalizovat. Zde je pár tipů, jak toho dosáhnout:

  • Kupte si pasterovaná vejce, která jsou dostupná ve větších supermarketech.
  • Nejezte vejce s prošlou dobou minimální trvanlivosti
  • Nekonzumujte prasklá vejce
  • Dejte přednost vajíčkům skladovaným v lednicích v supermarketech
  • Skladujte vajíčka v lednici

Kde skladovat vajíčka?

Odporná chuť

Pokud pomineme zdravotní negativa konzumace syrových vajec, pořád tu zůstane fakt, že jejich chuť bude tak odporná, že nejspíš budete mít hodně práce s tím, abyste se nepozvraceli. Přitom taková vaječná omeleta se zeleninou a čerstvým celozrnným pečivem chutná tak dobře. Proč si tedy kazit chuť?

TIP: Je na noc lepší tvaroh, micelární kasein nebo obyčejný protein?

Jaké jsou vhodné alternativy?

V podstatě mě napadá jediný případ, ze kterého syrová vejce vychází lépe než ta tepelně upravená. A tím je ušetření času. Pokud ráno nestíháte vajíčka vařit či smažit, určitě existují lepší alternativy než je pít syrové. Jednou z nich může být například proteinová kaše, na kterou jsme u nás na webu psali samostatnou recenzi. Tam stačí pouze vysypat odměřené množství do misky, promíchat s trochou vody nebo mléka a snídaně je na stole. Z nutričního hlediska přijmete kvalitní bílkoviny a komplexní sacharidy, což je vůbec nejideálnější řešení.

Proteinová kaše k snídani

Proč se do konzumace syrových vajec vůbec pouštět?

Ať se snažím sebevíc, nemůžu přijít na jediný důvod, proč syrová vajíčka vůbec pít. Riziko nákazy salmonelou sice není velké, ale stále je podstatně vyšší, než u tepelně upravených vajíček. Zároveň jsme si řekli, že i využitelnost bílkovin je podstatně nižší, navíc dokonce dojde i k horší absorpci některých vitamínů. Naopak kladný důvod byste hledali jen horko těžko. Pokud ráno nestíháte, určitě můžete podle našeho doporučení vyzkoušet například proteinovou kaši, ale konzumaci syrových vajec se pokud možno vyhněte.

To by od nás bylo pro tento článek všechno. Doufáme, že jsme vám v pití syrových vajec udělali alespoň trochu jasno a kdybyste náhodou měli na toto téma nějaké otázky, neváhejte se zeptat v komentářích. Rádi vám odpovíme.

TIP: 5 důležitých potravin pro zdravé klouby!

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.