Suplementy

Jaká forma Vitamínu C je nejlepší? Z kterých potravin a doplňků ho čerpat?

Autor: |

Když se řekne vitamín C, co se vám vybaví jako první? Vsadím se, že to budou šípky, citrusové plody, nebo třeba takový rakytník. A co když se řekne kyselina l-askorbová? Přestože je to jen jiné pojmenování té samé látky, mnoho lidí si představí laboratoř s různými baňkami a všemožné chemické aparatury produkující něco nepřirozeného.

A právě proto se dnes podíváme na to, jaká forma vitamínu C je nejlepší a za co naopak pouze vyhazujete peníze.

Jak kvalitní jsou suplementy s vitamínem C?

Jak ukazují odborné weby, kyselina l- askorbová byla poprvé syntetizována z papriky. Dnes se ovšem používá o poznání levnější zdroj - kukuřičný škrob. Ten je pak dále zpracováván různými chemickými postupy a za použití chemikálií stojí na konci tohoto procesu, který jsme podrobně popsali níže, produkt prodávaný jako vitamín C.  

To ale nepředstavuje žádný problém, protože molekula uměle vytvořeného vitamínu C je naprosto identická s molekulou kyseliny askorbové, jež najdete v jakémkoliv ovoci či zelenině

Co je ale rozhodně důležité si uvědomit, je fakt, že pokud budete preferovat přírodní zdroje před tabletami, dostanete do svého těla nejen vitamín C, ale i z rutin, faktory J, K a P, bioflavonoidy či askorbinogen. A když se pustíte do detailnějšího zkoumání různých odborných publikací, zjistíte, že třeba takové bioflavonoidy chrání kyselinu l-askorbovou před oxidací, čímž napomáhají vstřebatelnosti.

Nekvalitní Vitamín C se vyrábí z kukuřičného škrobu

Jak se kyselina l-askorbová připravuje?

Jak jsme již nastínili v úvodu, vstupní surovinou pro výrobu kyseliny l-askorbové je kukuřice. Pojďme se ale podívat na její výrobní proces detailněji v několika následujících krocích:

  1. Vytvoření kukuřičného škrobu z kukuřice
  2. Hydrolýza škrobu - Během hydrolýzy se z chemického hlediska spotřebovává voda, čehož se využívá zejména při štěpení složitých cukrů na jednoduché/monomery. Konkrétně při výrobě kyseliny l-askorbové to znamená, že se z komplexního škrobu za použití vysoké teploty a působení enzymů stane D-glukóza (= v přírodě se běžně vyskytující konformace glukózy).
  3. Hydrogenace - Zde by opět bylo na místě udělat malou odbočku pro ne tolik chemií zaujaté čtenáře. Hydrogenace je přidání vodíku do původní sloučeniny. No a pokud do glukózy s chemickým složením C6H12O6 přidáte dvojvazný vodík, na konci reakce stojí sorbitol (tedy C6H14O6).
  4. Fermentace - Během fermentace, tedy procesu, kdy se ze sacharidů za účasti enzymů stávají látky energeticky chudší, se ze sorbitolu stane l-sorbóza
  5. Reakce s acetonem - I když to může znít neuvěřitelně, sorbóza se opravdu mísí s acetonem, který je známý pro své schopnosti rozpouštět organické látky. Aby toho nebylo málo, celého procesu se účastní i kyselina sírová. Výsledný produkt takovéto reakce se nazývá 2,3:4,6-bis-(O-isopropyliden)-α-L-sorbofuranos.
  6. Oxidace - Výše zmíněný meziprodukt výroby vitamínu C nejspíše nikomu z vás nic neříká. V dalším kroku se tedy nechá reagovat s manganistanem draselným v alkalickém prostředí, poté se omyje a vysuší a tak vznikne kyselina l-glukonová.
  7. Hydrolýza a následná krystalizace - I když se tento výrobní postup mohl zdát nekonečný, hydrolýza s následnou krystalizací tvoří poslední bod. kyselina l-glukonová se nejprve smíchá s kyselinou chlorovodíkovou, a tak vznikne surová kyselina l-askorbová. Ta následně projde procesem krystalizace, kdy se vyčistí a rozemele na krystalický prášek prodávaný pod názvem vitamín C.

Že se vám to celé zdá jako nějaké pomatené sci-fi? Nedivíme se. Ale všechny tyto informace jsou snadno dostupné na zahraničních webech či v odborných publikacích. Abychom vám my přiblížili tento výrobní postup, použili jsme knihu Farmakochemie (náhled konkrétní strany je k dispozici on-line, takže si veškeré výroky můžete ověřit).

Citrón je jeden z nejlepších přírodních zdrojů Vitamínu C

Je vitamín C z ovoce ve srovnání s doplňky lepší?

Přestože kyselina l-askorbová nacházející v doplňcích je naprosto identická s molekulou vitamínu C v ovoci, existují odborné výzkumy, které srovnávají biodostupnost této látky získané z ovoce a nebo ze suplementů. A jaké jsou závěry? Pro naše účely je nejdůležitější především to, že:

  • Po konzumaci suplementu je maximální koncentrace tohoto vitamínu v krevní plazmě dosažena již po dvou hodinách. V případě ovoce byla tato doba výrazně opožděná.
  • Vstřebatelnost vitamínu C získaného z (čerstvého) pomerančového džusu je stejná jako z doplňků stravy.
další zajímavosti
Jelikož byla tato studie poměrně rozsáhlá, přišla i s dalšími poměrně zajímavými poznatky, které se jistě hodí zmínit:
  • Biologická dostupnost kyseliny l-askorbové ze syrové a uvařené zeleniny se může velmi výrazně lišit - v případě vařené brokolice je využitelnost lepší až o 20% ve srovnání se syrovou
  • Z pomerančového džusu se vitamín C vstřebává lépe než z grepového.

Džusy nejsou ani zdaleka zdrojem vitamínu C

Jaký vitamín C je tedy nejlepší?

Jako vždy neexistuje jednoznačná odpověď na to, kterou z forem preferovat. Zatímco některé flavonoidy maximalizují využití vitamínu C, jiné ho zhoršují. Přírodní zdroje tedy mohou, ale nemusí být lepší volbou. Osobně doporučuji oba dva zdroje kombinovat, voda s citronem je v boji proti nachlazení stejně účinná jako suplement obsahující přímo kyselinu askorbovou. A jaký konkrétní doplněk doporučujeme?

jak vybrat nejlepší vitamín c doplněk?
Žádný “propracovaný” doplněk z lékárny není nutností. I tablety „s postupným uvolňováním” většinou pouze znamenají, že díky obsahu pojiv je celý produkt náročněji vstřebatelný, tudíž další z nesmyslných marketingových tahů.
Tenhle doplněk od Czech Virusu obsahuje 500mg kyseliny l-askorbové v kapsli, tudíž bohatě postačí jedna, maximálně dvě tablety denně. Cena je poměrně nízká a efekt rozhodně pocítíte. Já užívám tento doplněk pravidelně a nedám na něj dopustit.
Vybrat si ale můžete i jiný doplněk, například od společnosti Prom-In, Extrifit, nebo podobně. Všechny jsou cenově srovnatelné, ale zato rozhodně osvědčené, a proto vám je doporučujeme.

Máte k dnešnímu tématu nějaké dotazy, nebo jen chcete přispět svými vlastními zkušenostmi? Neváhejte se na nás obrátit v komentářích!

Podobné články

Komentáře (15)

Honza
Říjen 9, 2018

A co multivitamín od bodyflex FITNESS MULTIMINEVIT? Složením vypadá dobře, nedostane se do vašeho žebříčku?

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Marcel
Říjen 21, 2018

Já používám prášek z camu camu .Je to dobrá volba?

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Říjen 27, 2018

Ahoj,

Dobrá volba to je, camu camu obsahuje vitamín C v ještě větší koncentraci, než třeba Acerola nebo citrusy. Jak jsme ale zmínili v článku, důležité je, aby prášek neprošel tepelnou úpravu. Pak by mělo být všechno v pořádku.

Souhlasím(+11)
Nesouhlasím(0)
Hanz Novák
Leden 14, 2019

A co takhle vitamín C od Prom-inu?

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Leden 16, 2019

Ahoj, Vitamin C od Prom-Inu sice obsahuje i extrakt z šipků, ale primárně je tvořen syntetickou kyselinou l- askorbovou.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
godmy
Únor 13, 2019

Zdravím, omlouvám se, ale článek je po chemické stránce prostě trochu zavádějící. Vitamin C NENÍ ani rutin, faktory J, K a P, bioflavonoidy a askorbinogeny. Vitamin C po chemické stránce je pouze a JENOM C6H8O6 neboli kyseslina l-askorbová. Všechno to ostatní, co vzpomínáte, jsou DALŠÍ doplňky, kterou jsou samozřejmě velmi vhodné, souhlas, ale to NENÍ již Vitamin C! Ve výsledku je molekula syntetizované kysliny l-askorbové IDENTICKÁ molekule kyseliny l-askorbové v ovoci a zelenině. Ano, i ovoce a zelenina, které obsahují Vitamin C obsahují kyselinu l-askorbovou, protože kyslina l-askorbovová JE vitamin C! Nic dalšího. Ani rutin ani vzpomínané faktory atd. Toto je nepochopení vědy. Za první syntetizaci kyseliny l-askorbové (neboli triviálně Vitaminu C) byla dána v první polovině minulého století Nobelova cena. Prosím, nezavádějte tímto článkem lidi neznalé vědy. Souhlasím, že je fajn brát Vitamin C i z přírodních zdrojů a brát s ním všechny vzpomínáne ostatní doplňky, ale psát tu, že kyselina l-askorbová není snad Vitamin C, nebo, že Vitamin C je něco víc NEBO že je snad chemický rozdíl v molekulách kysliny l-askorbové v ovoci a v syntetickém substrátu NENÍ pravda.

Souhlasím(+14)
Nesouhlasím(-3)
Godmy
Únor 13, 2019

Jinak pro ověření informací doporučuji asi začít s Wikipedii https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C . Pokud stále chodíte na střední školu, můžete se zeptat chemikáře a mít to tak z první ruky ;)

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(-5)
Mirek Dvořák
Únor 14, 2019

Ahoj, děkujeme za zpětnou vazbu a musíme uznat, že máš pravdu. Formulace, kterou jsme v článku použili, je špatná. Náš původní záměr byl říct, že pokud člověk pravidelně přijímá vitamín C z určitých přírodních zdrojů, nedostává do sebe jen a pouze kyselinu l-askorbovou, ale právě také výše zmíněné složky. No a právě tady se dostáváme k tomu, že nepovažuji za nezbytné přijímat tuto látku i ve formě suplementů, když jeji přírodní verze má podstatně větší benefity (tedy ne sama o sobě, ale právě díky dalším účinným složkám). Obzvlášť poslední dobou mám pocit, že se syntetický vitamín C cpe snad do všeho. Pokud tedy člověk přijímá dostatečné množství tohoto vitamínu z přírodních zdrojů, není podle mého názoru suplementace příliš nutná. Nicméně děkujeme mockrát za upozornění a pro některé čtenáře jistě i zajímavé doplnění, tuto informaci v článku v co nejbližší době přeformulujeme. :)

Souhlasím(+4)
Nesouhlasím(0)
Godmy
Únor 17, 2019

Děkuji za velmi obsažnou a civilně napsanou odpověď. Rozumím, co chcete říct. Já jsem ten článek pochopil tak, že pokud se již rozhodneme vitamín C suplementovat, je dobré si vybírat dražší prvky, které obsahují více než (a tady je oprava) "holý vitamín C" (chemický název kyselina l-askorbová, C6H8O6). Samozřejmě, že vzhledem k těmto dalším složkám v těchto dražších suplementech, jsou tyto suplementy vhodnější, avšak, pokud se někdo v dobré víře rozhodne suplementovat samotnou kyselinu l-askorbovou (což je vitamin C), neexistuje nic jako "kvalitnější" nebo "méně kvalitnější" molekula této kyseliny bez ohledu na to, jestli je z laboratoře nebo ze zahrádky. Buď ta molekula odpovídá tomu vzorci nebo ne, nic mezi tím. Na tom se tedy shodneme.

Jinak, já jsem samozřejmě přednostně pro přírodní přijímání vitamínu, (i vitáminu C), ale musíme samozřejmě zmínit, že i bohatá miska s ovocem může mít max třeba jen 35miligramů cécčka, pokud je tam paprika, můžeme se dostat i přes stovku a tady může přijít zdravotní nebo jiné doporučení navýšit svojí denní dávku samotné kyseliny l-askorbové (tedy vitamínu C) a pak je suplement tou nejracionálnější volbou (a to dokonce racionálnější než třeba místo jedné misky ovoce jíst dvě - tam máme zase fruktózu a plno dalších věcech, kterých nechceme přespříliš), a stejně tak i Váš článek nakonec nějaký suplement doporučuje, i když právě dražší.

Šlo mi jen o samotnou podstatu a definici, co je vitamin C, na co tělo reaguje jako na Céčko a zda-li je rozdíl mezi molekulami tohoto v závislosti na původu.

Ještě jednou děkuji za civilizovanou odpověď!

Souhlasím(+3)
Nesouhlasím(0)
Erika
Březen 29, 2019

Ahoj, prosím ťa a čo si myslíš o formách vit. c-askorbát sodný, vápenatý, ester C?

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
IKIM
Listopad 12, 2019

Když pominu Vaše úhly pohledu a definici co je nebo není vitamín C a podívám se na řešení problému jak získat dostatek vitamínu C do svého těla, tak se se nejdříve zamyslím na doporučenou denní dávkou která je pro sportovce nedostačující a měla by být vyšší.

Pak se podívám do peněženky a zjistím že si nemohu dovolit utrácet vysoké částky za vitamín C protože na to jednak není rozpočet a je celá řada dalších vitamínů, minerálů a jiných makro živin které jsou také důležité nebo dokonce důležitější.

Pak si uvědomím, že když budu přijímat a věřit, že nejlepší je zdroj vitamínu C z přírodních produktů, tak zjistím ,že dnešní potraviny zejména ty co se dováží ,nebo jsou geneticky modifikované, beztak neobsahují tolik vitamínu C kolik by měli nebo já potřebuji.

Tak bych musel nakupovat a konzumovat velké množství takových potravin a to je ekonomická sebevražda bez jistoty zisku tolik chtěného vitamínu C. Navíc v době plné pesticidů budu konzumovat velké množství například ovoce a dostanu do sebe možná správné množství vitamínu C ale také velké množství pesticidů a to za neúměrnou cenu a čas tím strávený

Jeden problém jsem vyřešil a další vznikl. Pak je pro mne přirozeně snažší vitamín C suplementovat v nejlevnější formě v kombinaci s jedním jablkem a neřešit to tolik

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Sajby
Duben 14, 2019

Možná detail, ale dvojvazný vodík neexistuje... vodík je jednovazný a to bez vyjímky. :) V te hydrogenaci se jedná o aditivaci, čili přidání vodíku do molekuly, obvykle místo nějaké dvojné vazby. Spíše pro upřesnění :)

Btw. Souhlas s Godym...vit. C je prostě vit. C ať je zdrojem cokoli. A ke zdrojům... paradoxně obecně známé zdroje a.k.a citrusy nejsou bohaté na vit. C. Ale spíše paprika, lesní ovoce, rybíz a hlavně kysané zelí (bez tepelné úpravy samozřejmě) :)

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(-1)
Petr
Listopad 6, 2019

Toto je docela blud. Pokus se jedná o biologicky dostupnou variantu, ta správná je L-askorbová kyselina, která je přírodní, ale stejně tak i jako syntetická forma. D-askorbová jde vyrobit pouze synteticky a má sníženou biologickou aktivitu a vyšší dráždivost. Samozřejmě je lepší přírodní vitamin C, který je navázaný na bioflavonoidy, které zajistí vyšší účinnost.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(-1)
Petr
Listopad 6, 2019

Blud je uveden na začátku článku: "A to je první problém, neboť kyselina l-askorbová je čistě chemickou záležitostí"

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Listopad 8, 2019

Petře, díky za zpětnou vazbu- narovinu se přiznám, že článek jsme dělali kdysi dávno a ve spěchu, proto formulace byla špatná v některých ohledech. Tato věta je myšlena tak, že do suplementů používaný vitamin C je čistě chemickou záležitostí vyráběnou postupem uvedeným níže. Že to není šípek nebo citron v kapsli. Tuhle informaci přeformulujeme. Díky za zpětnou vazbu.

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(0)