Suplementy

Většina doplňků s vitamínem C je nekvalitních. V čem je problém a jaká forma je tedy nejlepší?

Autor: |

Vitamín C a kyselina l-askorbová. Přestože se většině z nás jeví tyto dvě složky jako jedna a ta samá látka, pravda je trošku jinde. A právě nedostatečná informovanost je hlavním důvodem, proč se nekvalitní kyselina l-askorbová objevuje v každodenní suplementaci mnoha sportovců.

V našem dalším článku bychom vám proto obě dvě látky detailně představili a ukázali, že není vitamín C jako vitamín C.

Proč jsou některé doplňky s vitamínem C nekvalitní?

Abyste vůbec pochopili, proč je kyselina askorbová naprosto zbytečnou investicí a jedná se o nekvalitní doplněk, musíte nejdříve pochopit, v čem se liší od “obyčejného” vitamínu C. Ten je totiž získáván z přírodních zdrojů.

A to je první problém, neboť kyselina l-askorbová je čistě chemickou záležitostí. Jak ukazují odborné weby, vůbec poprvé byla tato látka syntetizována z papriky. Dnes se ovšem používá o poznání levnější zdroj - kukuřičný škrob. Ten je pak dále zpracováván různými chemickými postupy a za použití chemikálií stojí na konci tohoto procesu, který jsme podrobně popsali níže, produkt prodávaný jako vitamín C.

Druhým důležitým faktorem, který musíte vzít v potaz je i to, že pokud přijímáte vitamín C z přírodních zdrojů, dostáváte do svého těla nejen kyselinu l-askorbovou, ale i látky jako je rutin, faktory J, K a P, bioflavonoidy, askorbinogeny a další. Pokud tedy váháte, zda vybrat přírodní či syntetický doplněk, vždy dejte přednost tomu přírodnímu.

Nekvalitní Vitamín C se vyrábí z kukuřičného škrobu

Jak se kyselina l-askorbová připravuje?

Jak jsme již nastínili v úvodu, vstupní surovinou pro výrobu kyseliny l-askorbové je kukuřice. Pojďme se ale podívat na její výrobní proces detailněji v několika následujících krocích:

  1. Vytvoření kukuřičného škrobu z kukuřice
  2. Hydrolýza škrobu - Během hydrolýzy se z chemického hlediska spotřebovává voda, čehož se využívá zejména při štěpení složitých cukrů na jednoduché/monomery. Konkrétně při výrobě kyseliny l-askorbové to znamená, že se z komplexního škrobu za použití vysoké teploty a působení enzymů stane D-glukóza (= v přírodě se běžně vyskytující konformace glukózy).
  3. Hydrogenace - Zde by opět bylo na místě udělat malou odbočku pro ne tolik chemií zaujaté čtenáře. Hydrogenace je přidání vodíku do původní sloučeniny. No a pokud do glukózy s chemickým složením C6H12O6 přidáte dvojvazný vodík, na konci reakce stojí sorbitol (tedy C6H14O6).
  4. Fermentace - Během fermentace, tedy procesu, kdy se ze sacharidů za účasti enzymů stávají látky energeticky chudší, se ze sorbitolu stane l-sorbóza
  5. Reakce s acetonem - I když to může znít neuvěřitelně, sorbóza se opravdu mísí s acetonem, který je známý pro své schopnosti rozpouštět organické látky. Aby toho nebylo málo, celého procesu se účastní i kyselina sírová. Výsledný produkt takovéto reakce se nazývá 2,3:4,6-bis-(O-isopropyliden)-α-L-sorbofuranos.
  6. Oxidace - Výše zmíněný meziprodukt výroby vitamínu C nejspíše nikomu z vás nic neříká. V dalším kroku se tedy nechá reagovat s manganistanem draselným v alkalickém prostředí, poté se omyje a vysuší a tak vznikne kyselina l-glukonová.
  7. Hydrolýza a následná krystalizace - I když se tento výrobní postup mohl zdát nekonečný, hydrolýza s následnou krystalizací tvoří poslední bod. kyselina l-glukonová se nejprve smíchá s kyselinou chlorovodíkovou, a tak vznikne surová kyselina l-askorbová. Ta následně projde procesem krystalizace, kdy se vyčistí a rozemele na krystalický prášek prodávaný pod názvem vitamín C.

Že se vám to celé zdá jako nějaké pomatené sci-fi? Nedivíme se. Ale všechny tyto informace jsou snadno dostupné na zahraničních webech či v odborných publikacích. Abychom vám my přiblížili tento výrobní postup, použili jsme knihu Farmakochemie (náhled konkrétní strany je k dispozici on-line, takže si veškeré výroky můžete ověřit).

Citrón je jeden z nejlepších přírodních zdrojů Vitamínu C

Je problém pouze v doplňcích?

Po přečtení několika předchozích řádků jste možná mohli nabýt dojmu, že doplňky s vitamínem C jsou špatné, ale na ostatní produkty se to nevztahuje. Bohužel, pravda je jinde.

Přírodní vitamín C se totiž velmi snadno rozkládá při vyšších teplotách, čímž dochází ke znehodnocení. A právě to je základní “kámen úrazu” v případě ovocných nápojů, které musí projít kvůli prodloužení doby minimální trvanlivosti projít pasterizací. Když si tedy koupíte džus honosící se nápisem “S přídavkem vitamínu C”, jedná se opět o chemicky připravenou kyselinu l-askorbovou.

Džusy nejsou ani zdaleka zdrojem vitamínu C

Odkud mám vitamín C tedy čerpat?

I přestože obecně suplementy označované jako “Vitamín C” nikomu nedoporučuji, existují i zde výjimky. Jednou z mála je například Vit C 100% Natural od společnosti Bodyflex. Zde ale samozřejmě v porovnání s nekvalitními produkty není obsah vitamínu C tak vysoký a cena je paradoxně větší. Ale jako vždy platí, že za kvalitu si musíte být ochotni připlatit.

Pokud se vám investice do suplementů zdá v tomto případě zbytečná, můžete ale sáhnout i po obyčejném citronu, což je skvělý zdroj vitamínu C. I když ve většině případů sportovci raději sahají po suplementech, sehnat ideální doplněk obsahující vitamín C je velmi těžké, a proto bych se použití přírodních zdrojů vůbec nebál.

Jak mám poznat kvalitní doplněk s vitamínem C?
Pokud sháníte kvalitní vitamín C doplněk, měl by splňovat dvě následující kritéria:
  1. Měl by obsahovat vitamín C z přírodního zdroje. Ideální je například extrakt z šípků nebo acerola.
  2. Neměl by být tepelně upravován. Jak jsme již zmínili výše, při tepelné úpravě dochází k degeneraci vitamínu C. Pokud byl tedy při výrobě doplňku použit výrobní způsob zahrnující zvýšenou teplotu, vyhněte se mu obloukem.

Máte k dnešnímu tématu nějaké dotazy, nebo jen chcete přispět svými vlastními zkušenostmi? Neváhejte se na nás obrátit v komentářích!

Podobné články

Komentáře (15)

Honza
Říjen 9, 2018

A co multivitamín od bodyflex FITNESS MULTIMINEVIT? Složením vypadá dobře, nedostane se do vašeho žebříčku?

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Marcel
Říjen 21, 2018

Já používám prášek z camu camu .Je to dobrá volba?

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Říjen 27, 2018

Ahoj,

Dobrá volba to je, camu camu obsahuje vitamín C v ještě větší koncentraci, než třeba Acerola nebo citrusy. Jak jsme ale zmínili v článku, důležité je, aby prášek neprošel tepelnou úpravu. Pak by mělo být všechno v pořádku.

Souhlasím(+5)
Nesouhlasím(0)
Hanz Novák
Leden 14, 2019

A co takhle vitamín C od Prom-inu?

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Leden 16, 2019

Ahoj, Vitamin C od Prom-Inu sice obsahuje i extrakt z šipků, ale primárně je tvořen syntetickou kyselinou l- askorbovou.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
godmy
Únor 13, 2019

Zdravím, omlouvám se, ale článek je po chemické stránce prostě trochu zavádějící. Vitamin C NENÍ ani rutin, faktory J, K a P, bioflavonoidy a askorbinogeny. Vitamin C po chemické stránce je pouze a JENOM C6H8O6 neboli kyseslina l-askorbová. Všechno to ostatní, co vzpomínáte, jsou DALŠÍ doplňky, kterou jsou samozřejmě velmi vhodné, souhlas, ale to NENÍ již Vitamin C! Ve výsledku je molekula syntetizované kysliny l-askorbové IDENTICKÁ molekule kyseliny l-askorbové v ovoci a zelenině. Ano, i ovoce a zelenina, které obsahují Vitamin C obsahují kyselinu l-askorbovou, protože kyslina l-askorbovová JE vitamin C! Nic dalšího. Ani rutin ani vzpomínané faktory atd. Toto je nepochopení vědy. Za první syntetizaci kyseliny l-askorbové (neboli triviálně Vitaminu C) byla dána v první polovině minulého století Nobelova cena. Prosím, nezavádějte tímto článkem lidi neznalé vědy. Souhlasím, že je fajn brát Vitamin C i z přírodních zdrojů a brát s ním všechny vzpomínáne ostatní doplňky, ale psát tu, že kyselina l-askorbová není snad Vitamin C, nebo, že Vitamin C je něco víc NEBO že je snad chemický rozdíl v molekulách kysliny l-askorbové v ovoci a v syntetickém substrátu NENÍ pravda.

Souhlasím(+14)
Nesouhlasím(-3)
Godmy
Únor 13, 2019

Jinak pro ověření informací doporučuji asi začít s Wikipedii https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C . Pokud stále chodíte na střední školu, můžete se zeptat chemikáře a mít to tak z první ruky ;)

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(-5)
Mirek Dvořák
Únor 14, 2019

Ahoj, děkujeme za zpětnou vazbu a musíme uznat, že máš pravdu. Formulace, kterou jsme v článku použili, je špatná. Náš původní záměr byl říct, že pokud člověk pravidelně přijímá vitamín C z určitých přírodních zdrojů, nedostává do sebe jen a pouze kyselinu l-askorbovou, ale právě také výše zmíněné složky. No a právě tady se dostáváme k tomu, že nepovažuji za nezbytné přijímat tuto látku i ve formě suplementů, když jeji přírodní verze má podstatně větší benefity (tedy ne sama o sobě, ale právě díky dalším účinným složkám). Obzvlášť poslední dobou mám pocit, že se syntetický vitamín C cpe snad do všeho. Pokud tedy člověk přijímá dostatečné množství tohoto vitamínu z přírodních zdrojů, není podle mého názoru suplementace příliš nutná. Nicméně děkujeme mockrát za upozornění a pro některé čtenáře jistě i zajímavé doplnění, tuto informaci v článku v co nejbližší době přeformulujeme. :)

Souhlasím(+4)
Nesouhlasím(0)
Godmy
Únor 17, 2019

Děkuji za velmi obsažnou a civilně napsanou odpověď. Rozumím, co chcete říct. Já jsem ten článek pochopil tak, že pokud se již rozhodneme vitamín C suplementovat, je dobré si vybírat dražší prvky, které obsahují více než (a tady je oprava) "holý vitamín C" (chemický název kyselina l-askorbová, C6H8O6). Samozřejmě, že vzhledem k těmto dalším složkám v těchto dražších suplementech, jsou tyto suplementy vhodnější, avšak, pokud se někdo v dobré víře rozhodne suplementovat samotnou kyselinu l-askorbovou (což je vitamin C), neexistuje nic jako "kvalitnější" nebo "méně kvalitnější" molekula této kyseliny bez ohledu na to, jestli je z laboratoře nebo ze zahrádky. Buď ta molekula odpovídá tomu vzorci nebo ne, nic mezi tím. Na tom se tedy shodneme.

Jinak, já jsem samozřejmě přednostně pro přírodní přijímání vitamínu, (i vitáminu C), ale musíme samozřejmě zmínit, že i bohatá miska s ovocem může mít max třeba jen 35miligramů cécčka, pokud je tam paprika, můžeme se dostat i přes stovku a tady může přijít zdravotní nebo jiné doporučení navýšit svojí denní dávku samotné kyseliny l-askorbové (tedy vitamínu C) a pak je suplement tou nejracionálnější volbou (a to dokonce racionálnější než třeba místo jedné misky ovoce jíst dvě - tam máme zase fruktózu a plno dalších věcech, kterých nechceme přespříliš), a stejně tak i Váš článek nakonec nějaký suplement doporučuje, i když právě dražší.

Šlo mi jen o samotnou podstatu a definici, co je vitamin C, na co tělo reaguje jako na Céčko a zda-li je rozdíl mezi molekulami tohoto v závislosti na původu.

Ještě jednou děkuji za civilizovanou odpověď!

Souhlasím(+3)
Nesouhlasím(0)
Erika
Březen 29, 2019

Ahoj, prosím ťa a čo si myslíš o formách vit. c-askorbát sodný, vápenatý, ester C?

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
IKIM
Listopad 12, 2019

Když pominu Vaše úhly pohledu a definici co je nebo není vitamín C a podívám se na řešení problému jak získat dostatek vitamínu C do svého těla, tak se se nejdříve zamyslím na doporučenou denní dávkou která je pro sportovce nedostačující a měla by být vyšší.

Pak se podívám do peněženky a zjistím že si nemohu dovolit utrácet vysoké částky za vitamín C protože na to jednak není rozpočet a je celá řada dalších vitamínů, minerálů a jiných makro živin které jsou také důležité nebo dokonce důležitější.

Pak si uvědomím, že když budu přijímat a věřit, že nejlepší je zdroj vitamínu C z přírodních produktů, tak zjistím ,že dnešní potraviny zejména ty co se dováží ,nebo jsou geneticky modifikované, beztak neobsahují tolik vitamínu C kolik by měli nebo já potřebuji.

Tak bych musel nakupovat a konzumovat velké množství takových potravin a to je ekonomická sebevražda bez jistoty zisku tolik chtěného vitamínu C. Navíc v době plné pesticidů budu konzumovat velké množství například ovoce a dostanu do sebe možná správné množství vitamínu C ale také velké množství pesticidů a to za neúměrnou cenu a čas tím strávený

Jeden problém jsem vyřešil a další vznikl. Pak je pro mne přirozeně snažší vitamín C suplementovat v nejlevnější formě v kombinaci s jedním jablkem a neřešit to tolik

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Sajby
Duben 14, 2019

Možná detail, ale dvojvazný vodík neexistuje... vodík je jednovazný a to bez vyjímky. :) V te hydrogenaci se jedná o aditivaci, čili přidání vodíku do molekuly, obvykle místo nějaké dvojné vazby. Spíše pro upřesnění :)

Btw. Souhlas s Godym...vit. C je prostě vit. C ať je zdrojem cokoli. A ke zdrojům... paradoxně obecně známé zdroje a.k.a citrusy nejsou bohaté na vit. C. Ale spíše paprika, lesní ovoce, rybíz a hlavně kysané zelí (bez tepelné úpravy samozřejmě) :)

Souhlasím(+1)
Nesouhlasím(-1)
Petr
Listopad 6, 2019

Toto je docela blud. Pokus se jedná o biologicky dostupnou variantu, ta správná je L-askorbová kyselina, která je přírodní, ale stejně tak i jako syntetická forma. D-askorbová jde vyrobit pouze synteticky a má sníženou biologickou aktivitu a vyšší dráždivost. Samozřejmě je lepší přírodní vitamin C, který je navázaný na bioflavonoidy, které zajistí vyšší účinnost.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Petr
Listopad 6, 2019

Blud je uveden na začátku článku: "A to je první problém, neboť kyselina l-askorbová je čistě chemickou záležitostí"

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Listopad 8, 2019

Petře, díky za zpětnou vazbu- narovinu se přiznám, že článek jsme dělali kdysi dávno a ve spěchu, proto formulace byla špatná v některých ohledech. Tato věta je myšlena tak, že do suplementů používaný vitamin C je čistě chemickou záležitostí vyráběnou postupem uvedeným níže. Že to není šípek nebo citron v kapsli. Tuhle informaci přeformulujeme. Díky za zpětnou vazbu.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)