Ostatní

Vypadávání vlasů | Co vám chybí a jak to napravit?

Vypadávání vlasů je velmi nepříjemný zdravotní stav, se kterým se potýkají muži i ženy ve všech věkových kategoriích. Příčinou vypadávání vlasů může být celá škála příčin. V našem dnešním článku si proto rozebereme ty nejběžnější a také to, jak se jim vyvarovat.

Dostatek vitamínů a minerálů je základ

Jednou z nejčastějších příčin vypadávání vlasů mimo různá onemocnění je nedostatek vitamínů a minerálů, jež jsou stěžejní pro tvorbu vlasových folikulů. Mnoho lidí přitom jejich roli podceňuje a nepřiřazuje jim dostatečnou důležitost. Klíčové jsou pak především u rizikových skupin, které na vypadávání vlasů trpí nejčastěji, jako jsou:

  • ženy před menopauzou,
  • muži po 40. roku věku,
  • osoby pod velkým stresem,
  • osoby se sníženou imunitou,
  • osoby s chronickým onemocněním.

V tomto směru patrně nejdůležitějším prvkem je vitamín D. Studie prokázaly, že ve zdravých vlasových folikulech je vitamínu D mnohem více, než v těch nezdravých. Dalším klíčovým faktorem je fakt, že vitamín D redukuje hladinu stresu, jenž se řadí mezi hlavní příčiny vypadávání vlasů. Zatím však neexistují přesvědčivé studie, které by dokázaly, že vitamín D podporuje i růst již vypadnutých vlasů a jeho užívání se tak pohybuje spíše na úrovni prevence. Mezi další důležité vitamíny patří vitamín C, vitamíny skupiny B nebo vitamín E.

Co se minerálů týče, za nejvýznamnější v tomto směru lze rozhodně považovat zinek. O jeho účincích na lidské tělo jsme vám již říkali v článku nazvaném Zinek pod drobnohledem. Jenom si proto připomeňme, že se zinek vylučuje potem, proto je jeho suplementace u sportovců nezbytná. Na nedostatek zinku trpí také osoby žijící extrémně nezdravým životním stylem a senioři. Jeho dlouhodobý nedostatek přitom může vést až k alopecii a úplné ztrátě vlasů. Pokud tedy patříte k některé z rizikových skupin, doporučujeme se suplementací zinku neotálet. Spolu se zinkem neváhejte nasadit také měď.

Dalším nezbytným prvkem pro zajištění zdravých vlasů je kolagen. Ten se nemalým podílem zasazuje o zdraví nejen našich nehtů, ale také kůže a právě vlasů. Ačkoli si jej tělo dokáže vytvořit samo, jeho schopnosti v tomto ohledu s věkem klesají. Z tohoto důvodu se doporučuje začít s jeho suplementací nejpozději ve 35. roku věku.

vypadávání vlasů u žen
Kvalita vlasů je značně individuální záležitostí.

Nepodceňujte svůj zdravotní stav

Příčinou vypadávání vlasů samozřejmě nemusí být “pouhý” nedostatek vitamínů nebo minerálů, ale také onemocnění, které může ohrožovat nejen vaše vlasy, ale i váš život. Nejčastějším onemocněním je však takzvaná alopecie, která není život ohrožujícím stavem. Objevit se může u mužů i žen a jejím spouštěčem mohou být například hormonální změny, nesprávná strava nebo stres. U mužů se pak častěji objevuje androgenní alopecie, jež je vyvolávána kolísáním testosteronu v těle. Efektivní léčba alopecie zatím bohužel neexistuje, avšak účinnou prevencí je zdravá strava, pravidelný pohyb a v případě problémů také správná diagnóza.

Ztráta vlasů bohužel patří k jednomu z příznaků rakoviny. Její léčba je spojená právě s výše zmíněnou alopecií, avšak některé druhy rakoviny mohou ztrátu vlasů či jejich zhoršenou kvalitu přímo způsobovat. Začnete-li pociťovat náhlou změnu kvality vlasů či jejich vypadávání kombinované s dalšími zdravotními obtížemi, rozhodně s návštěvou lékaře neodkládejte.

vypadávání vlasů u mužů
Velkou roli u vypadávání vlasů hraje i péče o ně či genetika.

Pozor na správnou péči o vlasy

Vypadávání vlasů však nutně nemusí být dáno pouze pochody v našem těle. Stejně jako se staráme o své svaly či vzhled kůže, měli bychom dopřávat dostatečnou péči i našim vlasům.

Vůbec nejvíce vlasům škodí různé barvy, peroxidy a podobné přípravky. Ty totiž obvykle obsahují ohromné množství chemie, jež může v lepším případě způsobovat lámání vlasů či trvalou změnu barvy. V horším však mohou vyvolat podráždění kůže nebo rozklad folikulů, což povede k jejich trvalé ztrátě.

Důležitá je však také správná frekvence a způsob mytí. Vlasová kosmetika by se měla vždy vmasírovávat do kůže, nikoli pouze roztírat po vlasech. Ideální mytí vlasů je pak přibližně jednou za dva dny. Vlasy poté nechejte přirozeně vyschnout, nikdy je nedřete ručníkem. Zrovna tak vlasům neprospívá ani vysoká teplota fénu.

Nezapomeňte také na používání kvalitní vlasové kosmetiky. Jakmile si všimnete většího vypadávání vlasů, než je obvyklé, nasaďte kvalitní šampóny nebo ideálně ozdravnou kúru. Doporučit vám můžeme například Vichy Dercos Aminexil, který se dodává ve variantách pro muže i ženy a proti vypadávání vlasů je opravdu velmi efektivní.

Podobné články

Diskuze (1)

M
Leden 29, 2023

:) :) :)

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)