Ostatní

Stres: Jak s ním bojovat a jaké doplňky použít?

Autor: Sebastián Okruhlica
Publikováno , Naposledy upraveno

Dnešní svět se ve velké míře liší od dob, ve kterých vyrůstali naši rodiče nebo prarodiče. Moderní technologie nám v mnoha ohledech ulehčují život a my už je vnímáme jako samozřejmost. Naše nároky na technologické produkty jsou stále vyšší, to stejné ale platí i o tom, jaké nároky máme sami na sebe. Stres nás provází na každém kroku a většina lidí ho už stihla přijmout jako běžnou součást každodenního života. Světová zdravotnická organizace ale dlouhodobě varuje před škodlivými dopady na zdraví, které stres provází. V dnešním článku si proto o stresu něco povíme, ale zaměříme se především na to, jak se s ním dá účinně bojovat.

Co je stres zač a jak vzniká?

Ačkoliv jsou zdravotní problémy související se stresem typické především pro dnešní dobu, stres jako takový je v nás historicky zakořeněn velice hluboko. Jedná se o přirozenou reakci našeho těla na velkou zátěž, která může být jak psychická, tak fyzická. Když jsme vystaveni stresu, v našem organismu probíhá řada procesů, které mají za úkol zajistit naše přežití. Taková reakce bylo pochopitelně důležitá především v dobách, kdy naši předci museli čelit život ohrožujícím situacím za každým rohem. Dnes se nejčastěji setkáme se stresem způsobeným velkou psychickou zátěží. Ta může mít původ v práci, ve škole, v osobním nebo rodinném životě, může souviset se zdravím nebo v podstatě s čímkoliv jiným. Dnešní rychlá doba má za následek, že stále více a více lidí je vystaveno stresu téměř každý den.

Není stres jako stres

Každý určitě moc dobře zná ten pocit, když ho čeká nějaká důležitá událost, ze které je nervózní. Může se jednat o závody, důležitý pohovor v práci nebo zkoušku ve škole. Takováto nervozita před výkonem ale není nic, čemu bychom se měli chtít vyhnout. Právě naopak. Jedná se sice o běžnou stresovou reakci, ale pokud je úroveň stresu snesitelná, dokáže pozitivně ovlivnit náš výkon. Tento typ stresu se nazývá eustres a je opakem distresu, který nastává v případě, kdy člověk čelí nadměrné zátěži. Právě distres má za následek negativní dopady na zdraví a psychiku. Důležité je také rozdělit stres způsobený psychickou a fyzickou zátěží. Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, i fyzická zátěž představuje pro naše tělo stres, který se může na našem zdraví negativně promítnout.

Krátkodobý stres může ve skutečnosti zlepšit naši výkonnost.
Krátkodobý stres může ve skutečnosti zlepšit naši výkonnost.

Negativní dopady stresu

Krátkodobé vystavení stresu je naprosto v pořádku a dokonce může zlepšit naši výkonnost. V dlouhodobém měřítku už ale stres tak přínosný není. Lépe řečeno není přínosný vůbec. Naopak existuje velice dlouhý seznam negativních dopadů na lidské tělo, které dlouhodobé vystavování stresu způsobuje. Pravděpodobně nejzávažnějšími jsou deprese, úzkosti, problémy se srdcem a krevním tlakem a v neposlední řadě také zvýšené riziko infarktu. Neobvyklý není ani rychlý nárůst váhy, ztráta vlasů, nekvalitní spánek a problémy s kvalitou pokožky. Ženy mohou trpět menstruačními problémy, zatímco muži dlouhodobě vystavení stresu mohou zaznamenat projevy erektilní dysfunkce a problémy s předčasnou ejakulací. Není proto asi potřeba zdůrazňovat, že čelit stresu v dlouhodobém měřítku může člověku výrazně snížit kvalitu života ve všech ohledech.

Nepřehlédněte: Které syrovátkové proteiny jsou nejlepší na trhu?

Jak se stresem bojovat?

Ačkoliv se někdy může zdát, že se všudypřítomným stresem se téměř nedá bojovat, ve skutečnosti existuje velké množství velice účinných způsobů, jak ho eliminovat. Dejte šanci alespoň některému některému z nich a přesvědčte se sami.

Věnujte se pravidelně sportu

Četné studie dokazují, že pravidelné cvičení pomáhá snižovat projevy stresu. Během sportovní aktivity se totiž v mozku začínají vyplavovat endorfiny, které jsou zodpovědné za zlepšení nálady. Navíc si během tréninku můžete odpočinout od starostí všedního dne a soustředit se pouze na svůj výkon. Ve skutečnosti ale ani nezáleží na tom, jakou máte výkonnost. Důležité je, abyste si sportování užili. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že po celém dni stráveném v práci nebo ve škole není nic lepšího, než si na chvíli zacvičit nebo zaběhat.

Sport je jedním z nejlepších způsobů, jak se vypořádat se stresem.
Sport je jedním z nejlepších způsobů, jak se vypořádat se stresem.

Udělejte si čas na kvalitní jídlo

Když člověk během dne nestíhá, často se spokojí s rychlým jídlem, které ho sice zasytí, ale neobsahuje pro tělo důležité nutrienty. Zkuste si příště udělat na jídlo trochu více času a vychutnat si ho. Uvidíte, že si ho mnohem více užijete a budete se cítil plnější energie. Dbejte ale i na to, aby dané jídlo bylo kvalitní. Burger z nejbližšího fastfoodu rozhodně není něco, s čím byste se měli spokojit. Zdravá životospráva je perfektní způsob, jak se zbavit stresu. A zdravé jídlo je její nezbytnou součástí. Jakmile změníte své stravovací návyky k lepšímu, budete překvapení, kolik stresu z vašeho života najednou zmizí.

Dopřejte si kvalitní spánek

Až třetinu našeho života věnujeme spánku. I přesto má většina lidí tendence ho přehlížet a nevěnuje mu dostatek pozornosti. Ve skutečnosti je kvalitní spánek neuvěřitelně prospěšný pro zdraví a mnoho problémů se dá vyřešit jednoduše tím, že zapracujete na jeho kvalitě. V našem článku 21 ověřených tipů jak zlepšit spánek se dozvíte vše potřebné.

Věnujte čas přátelům a rodině

Není asi potřeba zdlouhavě popisovat, proč čas strávený s přáteli a rodinou působí na naši psychiku tak pozitivně. V okruhu blízkých lidí se člověk může uvolnit, zabavit se, zapomenout na každodenní starosti a užít si i běžné maličkosti. Výjimkou není ani partnerský vztah, který má na náš duševní stav mimořádně velký vliv. Nezapomínejte ani na to, že při sexu se ve velkém vyplavují dopamin a oxytocin, tedy hormony zodpovědné za pocity štěstí a sounáležitosti.

Začněte meditovat

Samozřejmě není nutné si celý byt naplnit vonnými svíčkami a strávit bez hnutí hodiny v tureckém sedu uprostřed místnosti. Jednoduše si vyhraďte chvíli, kdy budete sami a budete se moct soustředit pouze na sebe. Bohatě postačí, když si pohodlně lehnete na postel a uvolníte se. Existuje nespočet meditačních metod, které můžete vyzkoušet. Postupně přijdete na to, která vám vyhovuje. Meditací přitom stačí strávit 10 minut denně, ale jakmile si ji osvojíte, bude vám i takto krátká doba stačit k tomu, abyste si perfektně vyčistili hlavu.

Meditovat můžete doma ale také na zahradě nebo například v parku.
Meditovat můžete doma ale také na zahradě nebo například v parku.

Projděte se v přírodě

Většina lidí tráví svou pracovní dobu v “betonové džungli”, která na lidskou psychiku nepůsobí zrovna nejlépe. O to důležitější je si najít čas, který můžete strávit v přírodě. Může se jednat o krátkou procházku, nebo můžete spojit pobyt v přírodě se sportem a jít se proběhnout například do lesa. Zeleň a čerstvý vzduch působí proti stresu naprosto skvěle a jakmile s procházkami v přírodě začnete, nedáte na ně dopustit.

Vyplatí se používat suplementy?

I když trávíte čas v přírodě, pravidelně sportujete, stravujete se zdravě a máte kvalitní spánek, může vás stres během dne dohnat. V některých situacích se ale zkrátka nemůžete vzít a jít si ven vyvětrat hlavu. Přesně proto se vyplatí využívat doplňky, které v boji se stresem účinně pomáhají. Hned v úvodu ale zdůrazním, že pokud nemáte vyřešené základy vyjmenované nahoře, nemůžete od suplementů očekávat, že vám pomohou se stresu zázračně zbavit. Stejně jako na tréninku zde platí, že doplňky samy o sobě vám žádné výsledky nepřinesou. Mnoho látek, o kterých zde budu mluvit, najdete i v našem článku o 5 nejlepších smart drugs.

Rozchodnice růžová

Tato rostlina je v České republice považována za ohroženou, protože byla v minulosti ve velkém sbírána. Důvodem byly pochopitelně její četné léčivé schopnosti. Rozchodnice růžová je adaptogen, tudíž stimuluje reakci lidského těla na stres. Tam ale její přínos nekončí. Studie ukázaly, že už po týdnu užívání podzemnice došlo u testovaných jedinců k minimalizaci projevů chronické únavy. Pro svoje úžasné účinky je často používána jako součást doplňků sloužících k podpoře produktivity.

Rozchodnice růžová je pro své ozdravné účinky jednou z nejvyhledávanějších bylin.
Rozchodnice růžová je pro své ozdravné účinky jednou z nejvyhledávanějších bylin.

Ashwagandha

Podobně jako rozchodnice růžová podporuje zdraví organismu také ashwagandha, bylina hojně využívána v tradiční indické medicíně. Ta efektivně pomáhá bojovat se stresem, což podporují také vědecké studie. Podobně jako s rozchodnicí se můžete i s ashwagandhou setkat ve velkém množství sporotvních doplňků stravy. Příkladem může být Nootropic Brain Fuel od společnosti Brain Gains.

L-theanin

Tato aminokyselina je známá především pro svou schopnost podpořit relaxaci organismu a redukovat stresové hormony. Navíc pozitivně působí na množství alfa vln v mozku, které jsou zodpovědné za produktivitu, kvalitu spánku a v neposlední řadě také za silnou imunitu. Ve velkém se vyskytuje v zeleném čaji, ale najdete ho také v nespočtu suplementů.

Hořčík

Už dříve jsme v samostatném článku o hořčíku rozebírali jeho schopnost bojovat se stresem. Bohužel právě hořčík je v těle sportovců nejvíce deficitním prvkem. I z toho důvodu jsou kvalitní minerály základem suplementační pyramidy. Kromě redukce stresu je hořčík přínosný také v oblasti spánku a regenerace.

 

Závěrem bych dodal pouze to, že stresu se v životě zkrátka nevyhneme. Důležité však je nenechat se jím pohltit. Výše uvedené rady vám s jistotou pomohou stres odbourat a užít si tak život o něco víc. V případě jakýchkoliv dotazů se na nás neváhejte obrátit v komentářích.

Podobné články

Diskuze (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.