Ostatní

Fitness seriál o neřestech #2: Jaký vliv má marihuana na posilování?

Autor: |

Po našem článku o vlivu alkoholu na cvičení vám přinášíme další velice populární neřest, ke které čas od času spousta mladších cvičenců sklouzne. Jak jste pravděpodobně poznali z názvu článku, budeme si dnes povídat o marihuaně a my se i zde pokusíme naprosto nestranně zachytit jak pozitivní, tak i negativní vlastnosti této drogy.

Jaké jsou pozitivní vlivy kouření marihuany na cvičení?

Věřte tomu nebo ne, i kouření marihuany může mít z hlediska nabírání svalové hmoty nějaké výhody. Mezi ty nejdůležitější, které si rozvedeme níže, patří především zlepšení kvality spánku, uvolnění fyzického i psychického napětí, aktivace endokanabinoidního systému, regulace hladiny krevního cukru i možné zlepšení koncentrace, které je ale značně individuální.

1. Může zlepšit koncentraci

Hned na úvod zmíníme bod, který je, jak jsme zmínili výše, značně individuální. Zatímco někomu může kouření marihuany myšlenky naprosto rozházet, mnozí jogíni se domnívají, že tato bylina je uklidní, zajistí harmonizaci a pomůže jim lepší koncentraci na danou činnost.

V některých extrémních sportech může také překonat určitý strach. Pozitivní dopingový test na THC byl ale nalezen i u boxera Mike Tysona či tenisty Johna McEnroa a mnoha dalších vrcholových sportovců.

Marihuana dopingové testy

2. Aktivuje endokanabinoidní systém

Endokanabinoidní systém je sám o sobě velice zajímavý. Jedná se o systém, který ovlivňuje základní fyziologické funkce organismu, například svalovou bolest, chuť k jídlu či paměť za pomoci uvolňování tělu vlastních kanabinoidů.

V průběhu fyzické zátěže roste produkce kanabinoidů, a tudíž se občasným užitím rostlinných fytokanabinoidů tyto ochranné mechanismy násobí.

3. Pomáhá regulovat hladinu krevního cukru

V jedné ze studií publikovaných v časopise American Journal of Medicine vyplynulo, že pravidelní uživatelé marihuany mají až o 16% nižší hladinu inzulínu. Zároveň se o přibližně stejné hodnoty snížila inzulínová citlivost.

V praxi to tedy znamená, že kouření marihuany může při pravidelném užívání teoreticky zlepšit pálení tuků. Trošku to ovšem rozporuje s faktem, že marihuana může vyvolávat nekontrolovatelné přejídání, jak jsme zmínili v negativní účincích níže v článku.

Marihuana obsah THC

4. Zlepšuje kvalitu spánku

Jistě pro vás není novinkou, že marihuana zlepšuje kvalitu spánku. To je ovšem zcela zásadní pro správnou regeneraci, jak jsme již uvedli v našem samostatném článku na toto téma. Během spánku tělo produkuje více růstového hormonu a testosteronu, což zajišťuje opravu poškozených svalových vláken a tím pádem i jejich růst.

Jaké jsou negativní vlivy kouření marihuany na cvičení?

Jelikož má každá mince dvě strany, ani kouření marihuany nemá jen pozitivní účinky. Mezi její největší negativa patří nekontrolovatelné přejídání, horší pozornost, delší reakční doba i snížení silové výkonnosti. Pojďme si tedy jednotlivé body jeden po druhém rozebrat.

1. Snižuje hladinu růstového hormonu

Začneme hned bodem, který je pro většinu z vás nejspíše překvapením. V jedné z odborných studií vyšlo jasně najevo, že pravidelné kouření marihuany snižuje hladinu růstového hormonu. V podstatě se to děje stejným způsobem, jako si tělo vybuduje rezistenci na inzulín.

Dlouhodobé užívání marihuany snižuje citlivost CB1 receptoru, přerušuje signalizační dráhu mTOR, zhoršuje proteosyntézu a snižuje sekreci inzulínu jako takovou.

Marihuana vs. jiné drony

2. Zapřičiňuje nekontrolovatelné přejídání

Nekontrolovatelné přejídání je bodem, který asi není potřeba příliš rozebírat. Pokud jste marihuanu někdy kouřili, pravděpodobně víte, o čem je řeč. Přijdete večer domů a máte takový hlad, že sníte celou lednici i s jejím obsahem.

I když se to stane jen čas od času, dokáže to na několik dní zkazit vaši dietu.

3. Prodlužuje reakční dobu

Prodloužení reakční doby a zhoršená pozornost jsou dalšími body, které není potřeba příliš dlouze rozebírat. Některé vědecké poznatky však zjistily, že z dlouhodobého hlediska se u těžce závislých uživatelů projevily zhoršené paměťové testy, psychomotorická rychlost i manuální obratnost.

Z dlouhodobého hlediska tak užívání marihuany rozhodně není dobrou volbou.

4. Způsobuje dýchací problémy

Ani dýchací problémy spojené s užíváním marihuany nejsou ničím neobvyklým. Kromě rozvoje astmatu, zánětů průdušek a vzniku nádorů je podle mnohých studií marihuana důvodem vzniku tuberkulózy a v krajních případech i rakoviny dutiny ústní.

Výrazný problém nastává v případě, kdy se pravidelné kouření marihuany spojí s užíváním růstového hormonu či jiných látek, které rozvoj nádorů rapidně urychlují.

Marihuana způsob zábavy

Jak je to s marihuanou před tréninkem?

Marihuana před tréninkem je dle mého subjektivního názoru vůbec nejhorší možný nápad. I když mohou existovat výjimky, v 95% případů nebudete schopni se na trénink plně soustředit, natož udržovat tu po celou sérii to správné propojení mysli a svalu.

Nehledě na to, že může při tréninku vyvolat ospalost, prodloužit reakční dobu a snížit hladinu růstového hormonu.

Jak je to s marihuanou po tréninku?

Pokud trénujete ve večerních hodinách, není s kouřením marihuany po tréninku zase takový problém. Jelikož můžete touto drogou zlepšit kvalitu spánku, rozhodně jednou za čas nepředstavuje pro potenciální uživatele žádné nebezpečí.

Další otázkou je ale to, jestli vůbec má smysl pravidelně cvičit a dodržovat určitý jídelníček, jestli ho chcete nějak pravidelněji narušovat trávou.

Marihuana po cvičení příliš nevadí

Jaký je tedy závěr?

Přestože má marihuana i svá pozitiva, je důležité si uvědomit, že negativa jasně převažují a je nemožné všechny aspekty této neřesti shrnout v jednom článku. I když jsme zmínili jen malou část veškerých účinků, doufáme, že vám nějakým způsobem pomohla v utváření celkového názoru na marihuanu.

My ve Svět Fitness si rozhodně nechceme hrát na někoho, kdo se striktně drží jídelníčku a tréninkového plánu a nikdy nedělá kroky stranou, například alkohol si čas od času dopřejeme rádi, ale náš postoj k drogám je značně negativní a rozhodně je nikomu nedoporučujeme a ani nikoho nenavádíme.

--

Na závěr zbývá snad jen připomenout, že své názory můžete psát do komentářů pod článek, rádi si je přečteme a v případě potřeby na ně také odpovíme!

Další díly ze seriálu Fitness neřesti:

Podobné články

Komentáře (10)

Jindřich
Červenec 16, 2018

Všeho moc škodí... Pokud člověk bude užívat marihuanu 3/4 do měsíce bude to mít minimální vliv....Stejně takto můžeme spekulovat o cigaretách jedná se též o drogu vědci v Americe už cigerety jinak neoznačují.

Souhlasím(+5)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Červenec 16, 2018

Naprosto souhlasím, ale nic se nesmí přehánět. Pro někoho je i 3/4 do měsíce dost. Třeba v případě alkoholu to dokáže hodně zamezit nabírání svalů. Ale v případě marihuany to zase tak špatné není (nemám osobní zkušenosti, tudíž se mi to poměrně špatně hodnotí).

A o cigaretách bude náš další článek z této série, takže se máš rozhodně na co těšit! :)

Souhlasím(+3)
Nesouhlasím(0)
Milan janku
Červenec 16, 2018

Myslim si, ze alkohol a cigarety maji mnohem horsi vliv na telo nez trava

Souhlasím(+9)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Červenec 17, 2018

Souhlasím, alkohol i cigarety mají rozhodně z dlouhodobého hlediska podstatně horší vliv :)

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Jen Slad
Červenec 16, 2018

Já třeba cvičím už 5 let a před každým treninkem užívám marihuanu, třeba 3 bongy i více, krásně si urovnám myšlenky a dokážu díky tomu mnohem lépe propojit mysl s tělem, ignorovat jakékoli vnější vlivy v posilovně a soustředit se jen a pouze na cvičení, bez ní mě to tam nebaví a právě nejsem tak koncentrovaný což je velmi důležité, zdá se že na mě to má úplně jiné účinky než zde píšete. Stejně jako po treninku nejlepší možné uvolnění, pro mě tedy. Kombinace nakopávače(natož nějakého amerického) a marihuany nikdy nevyvolá únavu, tudíž si myslím že před treninkem může být v marihuaně problém jen snížení růsťáku, což jsem se dozvěděl nově a mrzí mě to.

Souhlasím(+5)
Nesouhlasím(0)
Mirek Dvořák
Červenec 17, 2018

Ahoj,

Díky moc za tvůj rozsáhlý komentář. I v článku jsem zmiňoval, že mohou existovat výjimky. Na druhou stranu znám ve svém okolí relativně dost lidí, které dokáže tráva na pár hodin naprosto vypnout, proto ji před tréninkem nedoporučuji. A kombinace marihuany a amerického nakopávače zní opravdu zajímavě, to se musí nechat :D

Souhlasím(+2)
Nesouhlasím(0)
Martin
Červenec 17, 2018

Problém je pouze hulení skunku s vysokým obsahem THC. Celkově je škoda, že se konopí nazývá chybně marihuanou. Z adiktologického hlediska je mnohem méně nebezpečné než alkohol, tabák, sex, kafe. Konopí lze užívat i jinak. Pak jej zejména mohou konzumovat děti i sportovci. Ve formě pokrmů a nápojů ze semínek, nebo čerstvých listů. Formou konopného proteinu, konopného syrupu, konopného extraktu, CBD kapek....atd....Anebo na relax formou THC kapek, piva (#Konopex je nejlepší) a když tak raději vaporizovat než hulit. Cvičím s konopím. Po vysazení alkoholu se dostavili super výsledky. Růst objemu a hlavně síly.

Souhlasím(+4)
Nesouhlasím(-1)
Miro
Srpen 1, 2018

Ahoj, Mirku,

na kdy plánuješ další článek ohledně kouření, který jsi zmiňoval v komentáři výše? Jsem právě ve fázi, kdy začínám uvažovat o skončení s kouřením kvůli cvičení, tak by se mi hodily i nějaké další argumenty, kromě těch běžně známých :) Například jak je to se spalováním tuků nebo nabírání svalů př kouření atd.

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Jan Malý
Srpen 1, 2018

Ahoj Miro,

článek je od Mirka již připravený a čeká na moji publikaci. O víkendu by měl být venku, takže nás sleduj na Instagramu nebo Facebooku a nezmeškáš ho :-)

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)
Miro
Srpen 2, 2018

Ahoj, Honzo,

Dík za info, budu se těšit :)

Souhlasím(0)
Nesouhlasím(0)