Suplementy

Syrovátkové proteiny pod drobnohledem: Výrobní procesy, dělení proteinů a jejich benefity

Autor: |

Přestože v naší sérii článků nazvané Suplementy pod drobnohledem jsme již probírali ledacos, k syrovátkovým proteinům jsme se zatím nedostali. A přitom to jsou pravděpodobně nejznámější a nejpoužívanější doplňky ze všech. No a právě proto jsme se rozhodli to napravit.

V našem dnešním článku se tedy dozvíte odpovědi na vše, co jste kdy chtěli vědět o syrovátkových proteinech.

Co to syrovátkový protein vůbec je?

Kdybych měl syrovátkový protein charakterizovat naprostému laikovi, nejspíše bych řekl, že se jedná zdroj bílkovin získávaný z mléka. A i když je tato problematika trochu komplexnější, v podstatě by ji tato definice vystihovala více než obstojně. Když před sebe postavíte litr mléka, najdete v něm zhruba 30g bílkovin - zhruba 24g bude tvořit mléčný kasein (o něm by mimochodem mohl být třeba další díl našeho seriálu) a zbylých 6g připadne na syrovátkovou bílkovinu.

Jistě jste už slyšeli, že syrovátková bílkovina vzniká jako vedlejší produkt při výrobě sýrů a dalších mléčných výrobků. To je samozřejmě pravda a než se objevily vhodné technologické postupy zpracování tohoto produktu, byla považována za odpadní látku. Díky těmto procesům, o kterých si ještě něco povíme v další části článku, se ze syrovátky stane mimořádně kvalitní proteinový prášek, který disponuje skvělým spektrem aminokyselin, enormně dobrou biologickou hodnotou i bezkonkurenčním obsahem bílkovinných mikrofrakcí (zejména pak lakta-albuminu, imunoglobulinů a glykomakropeptidů).

CFM Evolution syrovátkový protein

Jaké jsou výrobní procesy syrovátkových proteinů?

Jak jsme již předeslali v úvodu, existuje několik různých výrobních procesů, jakými lze z tekuté syrovátky vytvořit práškový protein. A samozřejmě jsou mezi nimi obrovské rozdíly. Ty levnější procesy často způsobují denaturaci bílkovin, a tudíž i špatnou využitelnost. Ale jsou levné, a proto je výrobci používají. Pojďme se v následující části článku podívat na ty nejznámější výrobní procesy.

1. Sušení syrovátky

Jednou z prvních metod používaných k výrobě prášku bylo sušení. Tento proces je vcelku jednoduchý - syrovátka se za pomoci vysoké teploty usuší, odstraní se přebytečná laktóza a další nežádoucí složky a protein je na světě.

Problém je v tom, že málokdy dojde k odstranění všech přebytečných složek a navíc působením tepla dojde k denaturaci a horšímu využití bílkovin. Sušení syrovátky je zastaralou metodou a v dnešní době se již téměř nepoužívá.

2. Iontová výměna

Druhým způsobem výroby syrovátkového proteinu je iontová výměna. Ta se provádí na základě elektrických nábojů bílkovin, na které působí dvě chemické látky - hydroxid sodný (NaOH) a kyselina chlorovodíková (HCl). Velikou výhodou této metody je nízká cena, pro kterou ji samozřejmě výrobci používají, dále minimální obsah laktózy a tuku.

Kvůli působení chemikálií ale dochází k výraznému snížení (nebo dokonce úplné likvidaci) některých velmi důležitých biologicky aktivních bílkovinných frakcí, například glykomakropeptidů. Proces iontové výměny některé společnosti stále ještě používají, ale ze svých osobních zkušeností i z výše zmíněného důvodu absence důležitých složek ho příliš nedoporučuji.

Pure Elite protein CFM

3. CFM (Cross Flow Microfiltration)

Konečně se dostáváme k procesu křížové mikrofiltrace, tedy CFM. Jedná se o metodu podstatně složitější, než byly předchozí dvě. Syrovátka v tomto případě proudí přes zkřížené keramické filtry s propustnými membránami. Žádná zvýšená teplota, žádná chemie.

Tento proces je naprosto čistý a nezávadný, zachovává veškeré důležité frakce a zároveň je šetrný také k minerálním látkám. CFM protein obsahuje například nejvyšší podíl vápníku a naopak naprosté minimum sodíku. I když tomu tak nebývalo, v současnosti je tento proces velmi hojně využívaný a troufám si tvrdit, že co se týče kvality výsledného produktu, nemá konkurenci. Jestli tedy přemýšlíte o koupi syrovátkového proteinu, rozhodně doporučuji metodu CFM.

Jak se syrovátkové proteiny dělí?

Sotva jste pochopili, co znamená například nápis CFM na vašem proteinu, hned se dostáváme k dalším pojmům. Víte, co je to WPC, WPI, nebo WPH? Není totiž syrovátkový protein jako syrovátkový protein. Na základě výrobního postupu a také vlastností (ať už jde o chuť, rychlost stravitelnosti, nebo další aspekty) se tyto proteiny dělí ještě na tři výše uvedené zkratky. A právě ty bychom si měli rozebrat v další části článku.

Extrifit CFM protein

1. Syrovátkový proteinový koncentrát (WPC)

WPC (tedy Whey Protein Concentrate) je tím asi nejrozšířenějším typem proteinu na našem trhu. Obsahuje většinou 60-80% bílkovin, disponuje vyšším obsahem sacharidů a tuků, ale často také velmi dobrým aminokyselinovým spektrem (obzvláště vyšším zastoupením leucinu), vysokým obsahem vitamínů a minerálů, které nejsou náročnými procesy poničeny a mimo to i příjemnou chutí.

Výhodou je nízká cena (v porovnání s WPI a WPH), pro kterou bych produkt doporučil především rekreačním cvičencům, kteří chtějí doplnit bílkoviny po tréninku a maximalizovat tak svalový růst, ale nemají soutěžní ambice.

náš tip!
Jestli vás zajímají konkrétní produkty, které z této sekce doporučujeme, určitě se podívejte na naše srovnání nejlepších proteinových koncentrátů na trhu. Tam jsme vybrali 10 nejlepších proteinů, které jsme našli a nezávisle je seřadili podle jejich složení, dostupných variant, chuti, stravitelnosti a dalších pro spotřebitele klíčových aspektů

2. Syrovátkový proteinový izolát (WPI)

Druhou možností, v jaké se syrovátkové proteiny vyskytují, je WPI (analogicky tedy Whey Protein Isolate). Izoláty disponují vyšším obsahem bílkovin (často mezi 80-90%), ale na úkor toho mají pro změnu nižší obsah minerálních látek a vitamínů. Výhodou je jistojistě i nízký obsah laktózy (často bývají doporučovány i osobám s intolerancí) a naprostá čistota produktu.

Naopak ale musíte počítat s vyšší cenou a ne tak dobrou chutí. Tento protein bych doporučil pokročilejším sportovcům, kteří drží redukční dietu nebo se snaží maximalizovat budování svalové hmoty.

3. Syrovátkový proteinový hydrolyzát (WPH)

Třetí a nejpokročilejší variantou je syrovátkový hydrolyzát. WPH (někdy označovaný též jako HYDRO) je pomyslným vrcholem suplementace syrovátkového proteinu. V podstatě se jedná o izolát, který projde dalším zpracováním, aby se delší řetězce bílkovin naštěpily, a protein tak byl ještě lépe vstřebatelný.

Výhodou je tedy extrémně rychlá stravitelnost a naprostá čistota produktu, nevýhodou naopak vysoká cena a narušení chuťových vlastností proteinu. Hydro se hodí především sportovcům v předsoutěžních dietách, kdy dokáže zvýšit sekreci inzulínu i bez konzumace sacharidů.

Czech Virus hydrolyzovaný protein

Jak a kdy syrovátkové proteiny užívat?

Vycházejme z předpokladu, že jste si už jeden nějaký protein vybrali a teď vám leží doma a vy nevíte, jak a kdy ho užívat. Přestože výrobce vždy uvádí doporučenou gramáž jedné dávky, většina lidí neví, kolik takových dávek denně užívat.

V takovém případě je základním předpokladem váš optimální příjem bílkovin. Každé tělo má jiné nároky na příjem proteinů a zatímco někomu se velmi dobře funguje už na 1g bílkoviny na 1kg tělesné hmotnosti, někdo jiný bude potřebovat k nabírání svalové hmoty až 2,5g na 1kg své váhy. Do jisté míry je tedy nutné sledovat vlastní tělo a tomu se přizpůsobit svým jídelníčkem a také suplementací. Obecně se dá ale říct, že protein je možné užívat v těchto případech:

1. Po tréninku

Asi nejvýznamnější opodstatnění má syrovátkový protein po tréninku, a to hned ze dvou hlavních důvodů:

  • Tím prvním je zvýšení sekrece inzulínu, což je hormon, který (velmi zjednodušeně řečeno) inhibuje kortizol, a tudíž zastaví katabolické procesy a nastartuje anabolické reakce.
  • Druhým důvodem je fakt, že díky proteinogenním aminokyselinám (tou nejsilnější je leucin) nastartuje proteosyntézu ve svalových vláknech a opět se dostáváme k lepší regeneraci a anabolickým procesům.

Kozí protein po tréninku

2. Na snídani

Osobně jsem si oblíbil užívat protein na snídani. Důvod je prostý, po ránu nemám příliš velký hlad, a tudíž mi maximálně vyhovuje například půlka avokáda a odměrka syrovátkového proteinu. Dostanu tak do sebe spoustu kvalitních tuků a dobře vstřebatelné bílkovin, aniž bych se cítil plný nebo se do jídla nějakým způsobem musel nutit.

3. Kdykoliv během dne

Analogicky lze moji zkušenost se snídaní přenést na kterékoliv jídlo dne, ve kterém nemáte požadované zastoupení bílkovin. Jestli jste ale zvyklí obědvat například kuřecí maso s rýží, je protein zcela zbytečný. Hodí se jen v případech, kdy jíte jídlo bohaté na sacharidy a tuky, ale minimum bílkovin (například cereálie s jogurtem).

Ledová káva s proteinem

Jaké má syrovátkový protein výhody?

Syrovátkový protein má tolik výhod, že by to s přehledem vystačilo na celý článek. Díky šetrnému zpracování přírodní suroviny totiž dostanete produkt, který není zdaleka jen na budování svalové hmoty.

1. Zlepšení fungování imunitního systému

Jednou z těch věci, které stojí za zmínku, je právě zlepšení fungování imunitního systému. Děje se tak díky obsahu bioaktivních frakcí a specifických aminokyselin (jako je třeba cystein), čímž protein podněcuje tvorbu glutationu, veledůležitého antioxidantu snižujícího hladinu oxidačního stresu.

2. Skvělé spektrum aminokyselin

Spektrum aminokyselin je přesně ten faktor, který rozhoduje o kvalitě či nekvalitě proteinu. A právě syrovátkový protein mám toto spektrum naprosto ideální. Díky šetrným metodám výroby jsou zachovány všechny důležité látky a aminokyseliny jsou přesně v takovém zastoupení, v jakém by měly být.

Pentha PRO - protein z více druhů bílkovin

3. Zlepšení kognitivních funkcí a snížení hladiny kortizolu

Kortizol, někdy též označovaný za stresový hormon, je jednou z největších překážek každého, kdo chce snadno budovat svalovou hmotu. Problematika snížení hladiny tohoto hormonu ve vztahu k příjmu bílkovin je tématem, které je velmi komplexní a názory odborníků se značně rozchází. Jasné je ale to, že se zvýšeným příjmem bílkovin dochází k vyšší proteosyntéze a díky obsahu klíčového serinu a taurinu může být opravdu nápomocen v boji s kortizolem. Z vědeckých studií zatím vyplývá to, že dokáže zvýšit hladinu serotoninu, a tím i zlepšit kognitivní funkce.

4. Další benefity

Z dalších benefitů, které nejspíše není potřeba více rozepisovat, určitě stojí za zmínku:

  • Zlepšení stavu při depresích (opět díky výše zmíněnému serotoninu)
  • Vyrovnávání hodnot krevní glukózy
  • Prevence jaterní steatózy
  • Zlepšení střevní mikroflóry
  • Zvýšení hladiny IGF-1

MyProtein Impact Whey

Jaký protein tedy doporučujeme?

Pokud jste náš dnešní článek dočetli až sem, pravděpodobně si říkáte, jaký protein doporučujeme? Na tuto otázku jsme odpověděli v našem srovnání nejlepších syrovátkových proteinů na trhu, kde najdete ty nejlepší zástupce této kategorie. Vybírali jsme je naprosto nezávisle a drtivou většinu z nich jsme i osobně vyzkoušeli, tudíž máte stoprocentní jistotu, že jsme zcela objektivní.

No a to by k syrovátkovým proteinům bylo všechno. Jestli máte nějaké otázky týkající se tohoto velmi populárního suplementu, určitě se neváhejte zeptat v komentářích, rádi si je přečteme a odpovíme vám na ně.

Předchozí díly:

Podobné články

Komentáře (0)

Máš dotaz? Nebo bys jen rád/a vyjádřil/a svůj názor? Pošli nám komentář.